lørdag den 23. november 2013

Sy til din baby - kjole med skolebus

Endelig fik jeg samlet mod til, at sætte saksen i det dejlige stof med skolebusserne. 
Det er lidt af et eksperiment, da mønstret er et Minikrea t-shirt mønster som jeg har forlænget til en kjole. I går aftes blev det til en str 2 år, som viste sig at være meget stor og her til formiddag en str 1 år, som passer meget bedre. Så har vi en kjole til at bruge med det samme og en til fremtiden :-)

Der er lavet rynker foran halsen, ved skuldrene og ved ærmerne. Jeg frygtede lidt, at lave den nederste kant, fordi jeg ofte synes at kombinationen af min symaskine, mig og elastisk stof, ender i noget skævt og buet mø.. :(

Efter at have læst Annas indlæg om at sy i elastiske stoffer, har jeg leget lidt med stinglængde, købt nye nåle og på alle måder forsøgt at skille min symaskine ad, for at finde et sted at justere trykfodens tryk... det er ikke muligt... suk.
Så nu har jeg fundet et lille opsparingsglas, støvsuget huset for mønter og drømmer om en ny symaskine :-) Synes det er for ærgerligt at købe dejligt, dyrt stof, og så være middel tilfreds med dele af resultatet.

Den nederste kant er lavet efter Binemors fif, og det skal helt sikkert bruges igen - men det bølger alligevel mere end jeg synes det bør. Godt at det er nederste kant på en kjole - så skal den jo bølge lidt ;-)

Rigtig god lørdag aften :-)


7 kommentarer:

  1. Ej, Mette. Hvor er den dog fantastisk sød! Vildt gode detaljer med rynk - det gør den meget feminin. Det vil jeg prøve at lege med en dag. Nogle fif? :-)
    Og stoffet, det er altså en sag for sig selv. Ej, jeg kunne købe alt det skønne stof der findes! FLOT ARBEJDE! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Stine :-) Jeg bliver også glad, glad, glad over farverne og motiverne i det stof :-D Rynkerne er lavet med inspiration fra din Flæsekant på lommer - jeg har syet en stikning m løs spænding, der hvor jeg ville have rynker, og efterfølgende rynket det. Synes det fungerer rigtig godt :-) Så tak for din DIY :-D

      Slet
    2. Hvor smart! Har du så givet lidt ekstra cm til mønsteret så det stadig er bredt nok trods rynkerne? Jeg MÅ altså prøve :-)

      Slet
    3. Ja, der er lagt ekstra til i mønsteret - ved foldekanten på ærmer og forstykke. Det er 4,5 cm (altså 9 cm ekstra) på forstykket og 2,5 cm (5 cm) på ærmerne. Det er let at tilføje et eksisterende mønster. Jeg synes måske at ærmerne bliver lidt store, så måske prøver jeg med ingen rynk ved skulderen, men rynk ved håndleddet og forstykket, næste gang :-)

      Slet
    4. Wow, det var meget der var lagt til. Men der skal altså også noget til, før rynkerne rigtigt ses. Alternativt kunne du jo også lægge til ved skuldrene og så smalle ærmerne indså det bliver sådan lidt puf-ærmer på skuldrene. Fin fin fin er den i hvert fald uanset hvad :-)

      Slet
  2. Må give Stine ret. Det er SÅ fint med de små rynk! Virkelig yndigt!! Det gad jeg godt at være modig nok til at kaste mig ud i.
    Jeg synes bestemt du er sluppet rigtig godt fra at sy i stræk! Hvad er det du er utilfreds med?
    …altså jeg er selv virkelig dårlig til at sy i stræk og der er mange ting jeg endnu skal lære! Specielt synes jeg det er svært at få sømmen i mellemrummet fra en dobbeltnål til at blive flad, er det også det der driller hos dig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Jeg synes at stoffet laver "bølgedale" når jeg har syet en stikning - og jeg syr ikke med dobbeltnål, det kan min gamle maskine vist ikke.. :-) Jeg tror det er fordi presset fra trykfoden er for stort, som Anna også beskriver det i hendes indlæg. Men det kan ikke justeres på min maskine. Hmm den står lidt i skammekrogen lige nu og jeg drømmer om en ny/brugt og bedre version. Vi må se.... :-)

      Slet