lørdag den 8. marts 2014

Test af nyt mønster - EG jakke

Jeg har længe drømt om, at sy en Elsebeth Gynther jakke, men har ikke fået det gjort, nok mest fordi det inde i mit hoved lød meget svært... Jeg har læst fremgangsmåden et par gange, men det er bare noget andet at have det i hænderne, og derfor besluttede jeg mig for, at bruge noget stof, som jeg nok alligevel ikke ville få brugt, til en test. 


Det har været rigtig godt givet ud synes jeg - både hvad angår tid og stof. 
Nogle af de punkter jeg har noteret mig er:
 - vær grundig når stofferne til ærmerne klippes, så de bliver lige. Det bliver alt for tydeligt i sammen syningen under armen, når man ikke har været grundig (og jeg VED det jo godt, nu er jeg så ekstra opmærksom på det, fordi jeg har set et knap så smukt resultat af min sjuskethed)
 - jeg skal have øvet mig i at sy kantbånd om hjørner... for det blev noget hø
- tålmodighed er ikke altid noget jeg slæber rundt på i store mængder, og derfor var jeg meget stolt da jeg rent faktisk riede (i hånden!) de 3 lag stof sammen. Det virkede (selvfølgelig) rigtig godt og det skal jeg helt sikkert gøre når den rigtige jakke skal syes.
- måske sætter jeg en lille kina krave på 'den rigtige', da jeg synes den er lidt åben i halsen
- god kvalitet kantbånd er skrevet på indkøbslisten

Her lidt billeder fra processen












12 kommentarer:

  1. WOW hvor er den bare flot Mette! Den er simpelthen så gennemført og jeg ser altså ingen af fejlene, men man er jo også ofte sin egen værste kritiker.
    Kender du forresten det quiltelim (sådan en spray-lim) man kan få? Det synes jeg er rigtigt godt til når lagene skal holdes på plads. Blot et tip herfra :)
    Hvordan er den så i størrelsen og faconen? Jeg har overvejet at sy en finere forårsjakke til hende herhjemme men ved ikke helt om det skal være EG. Mønstrene kræver ofte en del tilretning fordi de er så brede, synes jeg. Men nu har jeg jo heller ikke syet jakken før ;-)
    God solskinssøndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Stine :-) Den er liidt stor, men jeg vil hellere sy for stort end for småt - har jeg lært, haha. Jeg kommer dog til at korte ærmerne et par centimeter, men omkredsen passer fint (Der skal jo være stof til at nå hele vejen rundt om maven ;-) Jeg så en fin forårsjakke til piger i et Burda blad her for nyligt og overvejede den, men besluttede alligevel EG. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske/finde hvor jeg skrev ned hvilket blad det var.... hvis jeg finder det siger jeg til :-) Limen kender jeg ikke, men jvf Lines erfaring nedenfor med lyse stoffer, bliver det nok ikke til denne her jakke.
      Ja, sikke fantastisk solskinsvejr :-D

      Slet
    2. Det må du gerne. Jeg har også fundet et par på etsy der kunne være en mulighed, men det er jo lige det der med at vælge
      Mht. limen så har jeg aldrig oplevet problemer - heller ikke på lyst stof :-)

      Slet
    3. Tror jeg har set den famøse lim på fjernsynet engang...vist i et Kirsty Allsop program.

      Slet
  2. I mine øje ser den jakke bare helt perfekt ud ;) men ved godt man selv ofte ser de små fejl som store :) er helt vild med farvekombien og så er jeg virkelig imponeret over de nye ting du kaster dig ud i for tiden, bukser med lynlås und alles! og nu en jakke!!! Så sejt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina Viki :-) Min nye symaskine er simpelthen en fornøjelse så den har stor indvirkning på min sy-lyst og det er sjovt at prøve noget nyt ;-)
      Fejlene er der, og enig, dem ser man jo altid mest selv ;-)

      Slet
  3. Jeg er helt vild med den, Mette! Så fin. Og lækker sammensætning af farver og materialer. Den kan da sagtens gå som the-real-thing i stedet for kun en test. Da jeg var på syskole sidst, var der en anden pige, der syede en jakke, hvor hun brugte thinsolate som mellem-foer, det gør jakke mere vindtæt. Det synes jeg er en super ide i det danske vejr... Og jeg vil også foreslå quiltelimen som fåes på dåse. Den er virkelig effektiv. Det eneste du skal være opmærksom på er, at den godt kan sætte små pletter i lyst stof. Så det er bedst at bruge i mørke stoffer, indtil man har lært at dosere det rigtigt.
    Mht skråbånd synes jeg det er svært at finde noget af en god kvalitet, så jeg er begyndt at lave mit eget ud af godt bomuldsstof.
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Line :-) God ide med thinsulate - den vil jeg huske :-) Og quiltelimen ligeså, men den må også vente til et andet projekt for den rigtige jakke bliver i en lys orange, så der 'tør' jeg ikke lege med nye ting ;-)
      Jeg vil rigtig gerne høre og se mere om hvordan og af hvad du laver dit eget kantebånd, mon det kunne komme på din blog? :-) Jeg køber som regel hos malika-rosa når jeg vil have noget godt kantebånd, det har jeg gode erfaringer med :-)
      Mange hilsner,
      Mette

      Slet
  4. Hvor er den bare super, super fin....
    Jeg kender godt det med at gå helt kold på et projekt når man læser opskriften - men ofte giver det sig selv løbende når man først kommer igang... ;-)
    Så flot...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nicoline - og ja, det mening efterhånden som jeg kom igennem. Men jeg kunne bare ikke greje det ved kun at læse ;-)
      Mange hilsner,
      Mette

      Slet
  5. Altså Mette-dame! Den er bare SÅ fed - seriøst - og så er det 'kun' en kladde! Jeg synes, at farvekombinationerne er rigtig fine. Tror det er en god ting, at investere noget tid i at afprøve et mønster som du har gjort det - jeg har bare ikke altid tiden (eller også tager jeg mig den ikke ;-/)

    Kantbånd...arrrff, hvis du nogensiden knækker koden, så sig det! :-)

    Jeg riede også alle tre lag, da jeg lavede min første (og hidtil eneste) EG jakke. Det tog evigheder, men det var godt givet ud. Jeg burde dog have været langt mere omhyggelig med selve quiltningen...det har jeg lært mig selv nu! Og så håber jeg at kunne få fat i sådan en quite-dimsedut-pind-tingest til maskinen til næste projekt!

    Kinakraven troede jeg var uendelig besværlig - jeg måtte læse teksten en del gange og vende det i mit hovede, men den var faktisk overraskende nem, da jeg stod med delene i hånden...

    http://lillyslounge.blogspot.dk/2013/11/hue-og-jakke-elsebeth-gynther.html

    Glæder mig til at se det 'rigtige' projekt :-)

    SvarSlet
  6. Hej Lilly :-) jeg synes det var rigtig god tid investeret og jeg havde en del "aha" oplevelser undervejs - men jeg er jo en troløs sjæl, for min hjerne, og til dels mit hjerte er allerede videre til nye projekter. Jeg må prøve at få lavet den rigtige jakke færdig i dag! Skal! ;-)
    Din jakke ser såååå fin ud og huen er bare så skøn :-D
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet