fredag den 11. april 2014

Flamingoen og stjernen

En veninde havde bedt mig sy to junior sengesæt, med applikationer, i skønne Liberty stoffer. Hun har selv udtænkt det hele og jeg fik stoffet leveret i søndags.

Efter sidste sengesæt med applikation, hvor applikationen drillede lidt, har jeg læst lidt på lektien om applikationer hos Anna, og brugte strygestof på bagsiden af stoffet. Det fungerede meget bedre, og selvom "firkanten" af strygestof ses i det tynde bagsidestof, er det fint med en dyne i. 

Jeg burde måske have klippet strygestoffet til så det var 1-1/2 cm større end applikationerne hele vejen rundt, men var usikker på om resultatet ville blive godt, - og om jeg kunne styre at stryge den lange flamingo på. Den var lidt levende i det fine Liberty stof, selv med vliesofix på bagsiden. Har du erfaring med strygestof og applikationer?

Jeg synes begge sæt blev virkelig fine med applikationerne, hvor zig-zag syningen lykkedes rigtig godt. Der er ligesom ingen vej tilbage når først maskinen kører... :-)

Den flamingo er da lidt cool... ? :-)

PS Bagside stoffet er det samme, en lyseblå/grå, men lyset drillede lidt... suk









6 kommentarer:

  1. Det er så fine ting, du laver. Dejligt med inspiration. Jeg har applikeret med vlisofix siden engang i 80-erne med mellemrum. Det har aldrig drillet. Jeg klipper motivet ud i vlisofixen, lidt udenfor stregerne. Stryger på, og klipper så ud direkte i stregen. Syr med små zig-zag. Det må ikke blive for tæt syning. Det er ikke nødvendigt.- Jeg har set en del applikationer på det sidste, hvor der ikke er brugt zig-zag, men man syr free-stile, nogle milimeter inde på motivet, rundt og rundt flere gange. Det givet et lettere billede, men jeg ved ikke, hvordan det vil holde i vask.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar Laila :-) Jeg synes det har været rigtig sjovt at prøve applikationerne, så tak til min veninde, og jeg tænker at jeg må prøve igen, og til mig selv, snart. Og det ville være sjovt at prøve at sy på en anden måde (og hvis det er til mig selv er der jo mulighed for at eksperimentere lidt mere med syningen - jeg tror at en lettere syning ville have klædt flamingoen ;-) Tak for tippet :-)
      Mange hilsner,
      Mette

      Slet
  2. Kæft du applikere flot - Jeg er meget imponeret (og meget forelsket i de sengesæt)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Karen Elisabeth :-) Jeg bliver også mere og mere Liberty-glad ;-))

      Slet
  3. Ja, det er vel nok blevet fint! Og dine applikationer er da helt prof at se på!!! :-)

    SvarSlet
  4. Tusind tak Ann-Katrine :-) Koncentrationen var højintensiv, kan jeg godt sige dig - og så har jeg fået mig en god symaskine :-D

    SvarSlet