lørdag den 26. april 2014

Kantbånd og hjørner

Da jeg syede jakken her, blev jeg nødt til at lære hvordan kantbånd syes på hjørner.
Jeg har lært at kantbånd skal syes på fra bagsiden, og derefter stikkes fast fra forsiden. Det kan betyde, at stikningen ikke følger kantbåndet så pænt fra bagsiden, men det sidder jo fast qua den første stikning, og vigtigere, er det pænt fra forsiden. Jeg har været rundt på en del blogs og hentet inspiration og nedestående er de ting jeg synes fungerede bedst.

For at hjælpe mig selv i fremtiden, og måske andre, tog jeg billeder undervejs:


Kantbånd syes i folden og på bagsiden




Ved hjørnet syes fra folden af kantbåndet og ud til hjørnet, og syningen afsluttes.


Fold kantbåndet op så den flugter den netop afsluttede syning ud i hjørnet.


Fold kantbåndet ned sådan at kanten flugter med den nye kant af stoffet (efter hjørnet) 


Start ny syning i folden af kantbåndet og så tæt på den netop afsluttede, som muligt.



Nu skulle det gerne se sådan her ud på bagsiden, når kantbåndet foldes om på retsiden. Fortsæt med at sy kantbåndet fast fra bagsiden, så langt du ønsker det.


Vend, og sæt nåle i ca 2-3 cm fra hjørnerne


Brug finger/negl til at glatte kantbåndet ud (i dette tilfælde: opad)


Fold den anden kant ned og nål fast. Det kan kræve lidt fiflen at få hjørnet til at mødes pænt, men det er muligt :-)


Fra bagsiden.

Sy fast med en stikning et par mm inde, fra forsiden. 
Se mit færdige resultat her

5 kommentarer:

  1. Tak for fin guide - den er "pinned" til senere brug!:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  2. Dejlig guide. Den gemmer jeg lige.
    Tak!
    Kh.
    Karen

    SvarSlet
  3. Ej hvor smart - det ser rigtig flot ud. Det vil jeg helst sikkert huske :)

    SvarSlet
  4. Den blev lige pinned - Glimrende guide med lidt "aha"-oplevelse inde over

    SvarSlet
  5. DEJLIGT at I kan bruge det :-D

    SvarSlet