lørdag den 10. maj 2014

Debatten om familie og børn

Følger du med i debatten om børnefamilier vs. arbejdsliv og institutioner vs. hjemmepasning?

Jeg gør - mest af alt fordi jeg mener det er et vigtigt emne - og selvfølgelig fordi jeg passer Maja hjemme. Jeg HAR prøvet at være småbarnsfamilie med to forældre i karrierejobs og det var til tider en hård omgang.
Naturligvis er mine holdninger præget af egne erfaringer og min families nuværende situation - vi er heldige, at vi har muligheden for at vælge én indkomst fra i en periode, og familie tid til.

På det seneste har debatten taget en lidt uheldig drejning, med beskyldninger om klynk og forkælede forældre. Det er ærgerligt, for emnerne er for vigtige til at blive skudt ned med "klynk".
Heldigvis er der også velargumenterede, konstruktive debatører, og i dagens Information er et af de virkelig gode indlæg.

For ja, hvorfor skal vi arbejde allermest i de år vi har små børn?
Og når arbejdsløsheden er høj, hvorfor så ikke dele de jobs der er?

Hvad gør det ved vores små børn at de er i institution så tidligt og så længe?

Det sidste spørgsmål har vi måske nok mange holdninger til - men vi ved reelt meget lidt om det. Og det er der, debatten bliver skinger, for der er mange følelser involveret i vores børn (og om vi gør det godt nok).

Iben Maria Zeuthen har på radio24syv i programmet "Ibens" haft to udsendelser som har fokus på debatten:

Det er radio som er værd at lytte til, for alle kommer til orde, der er tid til at gå i dybden, og Iben styrer igennem programmet med respekt for hver enkelt "stemme".

Sidst vil jeg fremhæve et radioprogram, også fra radio24syv, programmet Mikrofonholder, med børneforsker Ole Henrik Hansen i samtale med præst Sørine Godtfredsen. De to kommer, uden at dømme (i mine ører, men det er muligt at andre hører noget andet...), vidt omkring, og Ole Henrik Hansen fortæller også om hans forskning (som i nogle medier fik en hård medfart).


Følger du med i debatten? Og har du og din familie tid til bare at være familie? Hvad synes du om at børn sendes i institution så tidligt? Ville du gå hjemme i en periode, hvis du havde muligheden for det?




3 kommentarer:

  1. Hej Mette,
    først og fremmest vil jeg sige at du har en virkelig skøn blog, jeg har for nylig opdaget den og følger nu trofast med på sidelinjen :-) Du syr så mange lækre ting!
    Jeg har ikke som sådan fulgt debatten om familie og børn. Men for lidt tid siden så jeg nogle udsendelser på DR "sådan er det bare" og de rørte mig dybt. De fik mig faktisk til at kaste mig ud i at realisere drømmen om at få mere tid sammen med mine børn. Jeg har været så heldig at få lov til at holde orlov fra mit job i 9 måneder, så jeg kan gå hjemme med min yngste til hun bliver 1 år og 8 mdr. og samtidig få en hverdag til at fungere med 3 børn uden al for meget stress. Det er så meget en drøm der er gået i opfyldelse. Hvis økonomien var til det tog jeg også gerne et år mere :-)
    Mine to drenge har jeg afleveret i institution da de var hhv. 10 og 11 mdr. og det har da været hårdt. Jeg synes det er tidligt at aflevere dem. Og tanken om at de i deres første år ser mere til personalet i vuggestuen end deres mor og far, skær mig i hjertet. Jeg ville ønske at mulighederne for at gå hjemme eller arbejde mindre når man har små børn var bedre. For mig kan det lade sig gøre med orlov fordi Kbh. kommune giver et tilskud til pasning af eget barn, kombineret med at vi bor billigt og småt og så må drømmen om hus og have vente lidt.
    Og tak for dine mange links til debatten.
    Hilsen Kate

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kate,
      Tusind tak for din kommentar :-) Hvor dejligt at du har muligheden for at gå hjemme i en længere periode - der er mange ender som skal mødes i sådan en situation, og min oplevelse er, at når først alle "udenoms tingene" som job og økonomi falder på plads, så skaber det en enorm ro, glæde og taknemmelighed over at det er muligt. Jeg er hver eneste dag taknemmelig over vores nuværende situation - og jeg har aldrig drømt om at gå hjemme. Men jeg blev klogere ;-)
      Vores dreng blev også afleveret i vuggestuen og jeg har brugt tid på at spekulere over hvad det har betydet for ham. Men jeg kan ikke gøre det om som er sket, og nu nyder jeg til gengæld al den tid vi har sammen mens han starter skolelivet. Det er også værdifuldt. Jeg ønkser ligesom dig at mulighederne var bedre og jeg håber at debatten og forskningen indenfor området med tiden kan ændre strukturerne.
      Ved du at der er en facebook gruppe for hjemmegående i København? Hvis du er interesseret i at vide mere om den, er du meget velkommen til at sende mig en mail.
      Fortsat rigtig god Bededagsferie :-)
      Og tusind tak for dine pæne ord om bloggen - jeg har meldt mig som læser på din blog :-)
      Mange hilsner,
      Mette

      Slet
    2. Tak Mette :-) Og jeg sender dig en mail med henblik på facebook gruppen, det lyder som alle tiders idé.

      Slet