onsdag den 21. maj 2014

Tusind tak og en STOR dag

TUSIND TAK for alle Jeres hep-hep kommentarer på mit sidste indlæg.
Det har virkelig hjulpet mig på vej og lige nu mangler jeg kun 12 lapper!!! :-D

I dag er en kæmpe stor dag for os - Maja har kravlet for første gang! For de af Jer som ikke lige kender historien, så har Maja hypermobile led og sansebearbejdningsforstyrrelser. 
Hun bliver to år i juli måned og vi har arbejdet med hendes motorik og sansebearbejdning i et år. 

Der er løbende sket ganske små forbedringer, men lige nu tager hun altså fra, og "drøner" rundt. Hun skubber sig afsted på numsen, kryber op og ned af alle de trappetrin hun kan finde, og helst 5-7 gange, så hun lige får det prøvet ordentligt af (hurrra!) Og hun er begyndt at bruge armene til at hive sig op på knæ, og med lidt hjælp også op på fødderne.

Hun kan tage enkelte skridt, hvor jeg støtter hende med mine ben og holder på hendes skuldre. Det er meget usikkert, men et stort spring i forhold til at hun for få måneder siden, knapt ville stå på fødderne.

Det er DEJLIGT at opleve hendes fremskridt, og ikke mindst hendes glæde over de ting hun nu kan. Hun er SÅ STOLT :-D

Vi har i sidste uge afsluttet 2. omgang intensiv børstning, hvilket betyder at vi har børstet hende på kroppen hver anden time, i en periode på 16 dage. Det er en slags dybdemassage af kroppen som fremmer hjernens sansebearbejdning og hendes sensoriske tolerance øges. Det har en kæmpe effekt og er medvirkende til alle de ting, vi nu oplever at hun kan.  

Her et par billeder af Maja på vej ind og ud af køkkendøren (jeg har ikke kravle billeder endnu).










19 kommentarer:

  1. Hej Mette. Hvor er det fantastisk og dejligt at høre! I og Maja gør et kæmpe stykke arbejde og det giver pote. Rigtig mange gange tillykke med de store fremskridt og glæder mig til at se kravle-billeder :)

    Mvh. Anja N

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja, Tak :-) Og ja, jeg kniber mig selv lidt i armen i dag - der har været lange perioder hvor hun har prøvet nye ting, men så er holdt op igen, så det er ekstra skønt at hun i dag bare fortsætter med at komme op på alle fire, og ganske langsomt fremad (med et kæmpe smil på ansigtet :-D Der skal nok komme kravlebilleder :-)
      Kh,
      Mette

      Slet
  2. SKØNT at høre - jeg fik helt kuldegysninger af glæde på jeres vegne! Hvor er det stærkt gået - det må have været (og er uden tvivl fortsat) en lang og sej kamp! Dejligt med nogle store fine milepæle og skridt (læs: kravl) i den rigtige retning. Fortsat held og lykke med det; I er seje at I støtter så fantastisk op om jeres lille guldklump - det kan ikke altid være nemt! (Jeg VIL altså snart have indhentet noget af det forsømte på din blog - bl.a. indlægget om Maja og hypermobiliteten). Og stærkt gået også af dig mht. lappe-løsningen :-) He he (ej, den var så dårlig...!!!!!! ;-P ) KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lilly :-) Som jeg lige har skrevet til Anja, så er det ret mærkeligt, at nu kravler hun - jeg kan ikke rigtig forstå det. Det har naturligvis fyldt meget i mine tanker og vores hverdag, og der har været nogle mure at løbe panden mod (især i det offentlige system, lille suk), men der er SÅ mange positive ting ved at være hjemme og tæt på børnene, at det overskygger det andet. Og så føler jeg mig hver eneste dag heldig og priviligeret over at vi er i en situation, hvor vi selv kan vælge: at jeg går hjemme, at vi betaler en ergoterapeut fordi vi tror på det og kan se at det virker, osv. Det er fantastisk :-D
      Kh,
      Mette

      Slet
  3. Hold nu op et tempo! Det er da helt vildt, at du allerede har samlet så mange lapper! glæder mig meget til at se det færdige resultat :) Og så bare så sejt, at Maja gør så store fremskridt. Fortsat held og lykke. Det lyder omfattende med børstningen, men når det virker så godt, er det jo det hele værd!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun hæftet enderne, lapperne er ikke hæklet sammen endnu - det bliver den sjove del :-) Børstningen er omfattende, og mulig fordi jeg går hjemme lige nu. Jeg synes det er det hele værd og jeg kan rigtig godt lide selv at kunne påvirke hendes proces. Men hun var dog ikke altid lige tilfreds med at skulle have alt tøjet af hver 2. time - så der er blevet fundet på mange nye sange/kigge bøger/flytte pusleplads andre steder hen i huset, end hvor den normalt er.... Hun holder os på dupperne! :-D

      Slet
  4. Åhhhh hvor dejligt at se, at hun nu kravler :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helena - ja det er så skønt :-)

      Slet
  5. Stort tillykke med Maja! Dejligt at læse om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen Christina :-D

      Slet
  6. Hvor er det stort at hun nu kan kravle! Og sikke en tålmodighed og udholdenhed det må have krævet, både for hende og Jer. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er stort og hun er bare sååå stolt - hun vil også enormt gerne løbe, cykle og gå til fodbold - så viljen er der :-D

      Slet
  7. Tillykke med hende - hvor er det dejligt for hele jeres familie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie :-D Ja det er skønt :-)

      Slet
  8. Hvor er det stort Mette!!! Jeg er simpelthen så glad på jeres vegne :) fik helt tårer i øjnene over at hun nu også kan og vil støtte på fødderne - det er så fantastisk.

    Stort kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Karina Viki :-D For din kommentar og for din støtte og råd :-)))
      Ja, det er dælme stort, der sker så meget lige nu - nærmest nye ting hver dag (det er vi bare slet ikke vant til..).
      Vi er ergoterapeut-fans herhjemme!! :-D
      Kh,
      Mette

      Slet
    2. Jeg siger velbekomme søde - jeg er bare lykkelig for at jeg spurgte om I havde ergoterapi på Maja - vidste det måske kunne hjælpe, men ikke i min vildeste fantasi havde jeg drømt om hun pludselig skulle rykke så stærkt - så det er bare fantastisk :) :) :) :)

      Slet