lørdag den 31. maj 2014

Vattæppe

Vi bruger en masse tid sammen på gulvet med at læse og tumle og har længe ønsket os et vattæppe (nok især mig, fordi det ofte var min dyne som blev slæbt ind på stuegulvet).



Derfor var jeg hurtig da jeg i en genbrugsbutik fandt to fine vattæpper til 20 kr. stykket - haps.

Jeg havde et retro dynebetræk klar og det tog egentlig ikke så lang tid, eller var så besværligt, som frygtet ;-)



Jeg måtte lige starte med at gøre betrækket lidt smallere. Derefter lagde jeg vattæppet ind i, og nålede det fast hele vejen rundt. Det krævede lidt tid og "mosen rundt" at få vattæppet helt ud til kanten af dynebetrækket, men med tålmodighed og mange, mange nåle, gik det. Derefter en stikning hele vejen rundt et par centimeter fra kanten. 





Derefter lagde jeg tæppet ud på gulvet, glattede ud, glattede ud og glattede ud :-)

Nåle i 3 baner men endte med kun at sy de to. Jeg startede med at sy med almindelig stinglængde, og det viste sig at være en begynder fejl... Det rynkede på bagsiden og jeg måtte sprætte hele den ene bane op (øv)

Med stinglængde 3.5 gik det meget bedre, og jeg valgte at nøjes med at sy to baner da det ser ud til at fungere fint (stoffet bliver hvor det skal). 

Det er lidt besværligt at sy i sådan en stor dyne, så ingen grund til at fortsætte hvis det ikke var nødvendigt :-)





7 kommentarer:

  1. Super fedt :) og så til en 20'er - det billigste vattæppe ever! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis - dynebetrækket har jeg betalt for, men det er lang tid siden, så det har jeg glemt igen ;-)

      Slet
  2. METTE - ER DU TANKELÆSER????!!! Jeg har faktisk hjemmelavet patchworkvattæppe på min to-do liste og jeg havde planer om at spørge om hjælp dertil - netop fordi jeg GRUER OG FRYGTER for at skidtet vukler (er det et ord?) sig sammen på bagsiden!! Jeg havde nok bøvl på det område med det seneste babytæppe jeg lavede til vores skotske kusine!!! Nu har du uden tvivl lige gjort livet lettere for mig - TAK <3 HA HA HA! Og hey, LÆKKERT resultat - vild med det stof, du valgte at ombeklæde med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha,ha,ha - tror mere det er det dejlige vejr som gør at vi gerne vil have vattæpper :-D
      Jeg kan helt klart anbefale DIY hos Anna (se link nederst i min kommentar), som også linker til XoEinDing og Kirkesjov. De dygtige damer har lært mig at strygning i rigelige mængder gør godt for resultatet! :-) Og så skal der glattes, glattes og glattes + rigeligt med nåle i, rulle det sammen som Anna gør, og så går det faktisk fint. Og ja, stor stinglængde betyder også noget når det er en dyne du skal sy i ;-)
      Held og lykke med det - glæder mig til at læse om det :-)
      Kh,
      Mette
      http://laralil.blogspot.dk/2012/02/patchwork-babytppe-diy.html

      Slet
    2. Kanon, Mette-dame! Jeg takker stort :-D Er noteret!

      Slet
  3. sikke en forandring, det nye tæppe er super skønt. havde slet ikke tænkt på at man bare kunne ombetrække et eksisterende istedet for at købe pladevat el lign - så smart :)

    SvarSlet