mandag den 16. juni 2014

To-do Ta-daaa #1 Legepølsepude

Med en virkelig langsom start på månedens To-do - Ta-daaa udfordring, kommer her første skud:
En lege/træne pølsepude til Maja. 




Pølsen er skum og købt i Stof2000. Den er lidt hård i det og er et bevidst valg, da tanken er at Maja kan øve sig i at rejse sig fra puden og op mod fx sofa eller andet. 
Den er 59 cm lang og 20 cm i diameter.

Den var ikke svær at lave og hvis du skulle have lyst er her fremgangsmåden:


Bredde + 2 cm sømrum ( = 61 cm) x omkreds ( = 64,5 cm) + 4 cm til ombuk i hver ende + 12 cm til overlap ( = 84,5 cm cm)
Stof til enderne klippede jeg ved at placere pølsen på stoffet og tegne 1 cm rundt om, så præcist jeg kunne og klippe.

Alle kanter er zig-zagget (overlocker stod på gulvet og jeg var for doven...)


Bukke ender om 2 cm, stryge, og 2 cm, stryge, i begge ender af det store stykke stof
Sy stikning på ombuk fra forsiden.


Sy firkantet stof sammen med runde ender, ret mod ret og med overlap (de 12 cm). Jeg syede fra den modsatte ende af overlappet og hen til kort før overlap, og afsluttede. Derefter tilbage til den modsatte ende af overlappet, og igen hen til overlappet, og afsluttede. Sikrede at overlappet sad rigtigt uden folder (nåle ud og på igen) og så syede jeg overlappet (mon den forklaring giver mening..?). Lidt langsommeligt, men jeg undgik folder ;-)


Klip indhak for ca hver 3-5 cm på sømrummet.

 Stikning som holder sømrum til siden (her syet på det store stykke stof).
Samme fremgangsmåde i den anden ende (husk at sikre at overlap er ens i begge ender ;)
På med stoffet på pølsen (kræver lidt maseri)

Så er legepølsen klar til at kravle hen over, kramme, sidde på, øve sig i at komme op og stå, kravle hen over igen, igen, igen... :-D



11 kommentarer:

  1. Flot arbejde! Lækkert stof. Jeg tror, Maja får stor glæde af den. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Christina :-) Ja det håber jeg også :-)

      Slet
  2. Sikke en god ide - og så er den blevet skøn at se på samtidig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen Elisabeth :-) Du er altid så sød til at ligge kommentarer, det værdsætter jeg meget :-)

      Slet
  3. Genialt Mette! Så ved jeg hvor jeg kan bestille pølsepuder henne hvis jeg vælger børne ergo vejen, som jeg overvejer mere og mere - hvis altså ikke det blir psykiatrien som også trækker meget i mig ;)

    Den er bare blevet så god - og fin ikke mindst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina Viki - du skal da bare selv sy dem! :-) Spændende hvad du vælger, jeg bliver stadig positivt overrasket over hvor meget vi som forældre selv kan gøre, med den rette hjælp fra børne eropterapeut. Det er intet mindre en fantastisk (lokke, lokke... :-D)

      Slet
  4. Ej hvor er den smart - super idé :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nicoline :-) Jeg har tyvstjålet ideen fra ergoterapeuten, men tror at alle små børn kan få glæde af sådan en - især i tumle alderen :-D

      Slet
  5. Endnu et prageksemplar er røget igennem Madvigs maskine! Yay! :-) Den er totalt groovy. Håber bettetøsen for stor fornøjelse af den :-))))

    SvarSlet
    Svar
    1. PragTeksemplar skulle der have stået....

      Slet
    2. Tak Lilly :-D Synes de store blomster kom til deres ret på den pølsepude ;-)

      Slet