lørdag den 2. august 2014

DIY - Skjorte ærmer med ombuk og piping

En lille forklaring på hvordan jeg har lavet skjorte ærmerne på skjorterne vist her, her og her.

Mønstret er fra www.zonen09.com og hedder Theo. Jeg har virkelig gode erfaringer med zonen09 mønstre og vil gerne understrege at mine indlæg ikke er sponsoreret. De er ganske enkelt et udtryk for glæde over gode mønstre og sy begejstring (når maskinen arter sig) og nye sy tekniske territorier indtages.

På skjorterne har jeg valgt at lave et ombuk med en pipingkant, og her en lille forklaring på fremgangsmåden.
Der er muligvis andre og bedre måder, og jeg vil meget gerne høre Jeres erfaringer 





1. Klip ærmet ekstra langt. Jeg har lagt 6 cm til (str 122)


2. Klip ombukket af, her har jeg klippet 4 cm af. Jo mere præcis der klippes, jo bedre bliver resultatet, specielt der hvor ærmet samles (under armen)


3. Find det kant/pingbånd du ønsker at bruge. Jeg har brugt et overklippet kantbånd, uden piping i, da jeg synes pipingen blev for tykt. Det er en smagssag :)


4. Placer kantbånden med "retsiden" (den lukkede kant) opad, på retsiden af din stofstrimmel. Hvis du har stof som skal vende den rigtige vej (fx flyvemaskiner) så lig det op som vist, så du er sikker på det vender rigtigt. 
Her er nålet fast, men mest for at vise det. Når jeg syer, er det uden nåle


5. Sy kantbåndet fast på stoffet. Jeg syer ca 2-2,5 mm inde og synes det giver en fint piping kant. Igen er det en smagssag, hvor meget af kantbåndet du ønsker skal ses. 


6. Sy er stikning fra forsiden. Her syer jeg ca 1,5 mm inde, da jeg synes det er pænest. 


7. Så er strimlen klar til at blive syet på ærmet. 


8. Placer strimlens ret mod ærmets vrang - strimlen nedenunder ærmet.


9. Nu er det en god ide at stryge sømrummet ud mod kantbåndet (eller hvordan du nu synes det er bedst). Klip sømrummet ned til 1/2 cm


10. Sy en stikning hen over sømrummet, på ærmets forside. Det er for at holde sømrummet og ombukket på plads. Måske er det unødvendigt, men jeg synes det fungerer godt, da ejg ikke ville have en stikning fra forsiden af ærmet.


11. Vend strimlen på plads, og stryg


12. Stik strimlen fast i hver side af ærmet. 
Nu er dit ærme klar til montering på skjorten :-)

Resultatet ses nedenfor: Stikningerne ligger ved kantbåndet og på indersiden af ærmet.






2 kommentarer:

  1. Wauw! Tak Mette! Det må klart prøves - når jeg får mod på en skjorte :) min gamle maskine skal dog lige have nye kileremme før jeg skal sy noget med synlige syninger, for den driller en del for tiden ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina Viki - dejligt hvis du kan bruge det :-) Håber maskinen bliver ordnet, så du er kørende igen :-)
      Kh,
      Mette

      Slet