fredag den 15. august 2014

Oprydning

Jeg læser med hos Lisbeth med bloggen Smilerynker, og synes at hun skriver om nogle dejlige emner, nærvær, børn, mad og kreative ting.

En dag studsede jeg dog over et indlæg om oprydning og bøger skrevet om oprydning... Det var jeg ikke stødt på tidligere, og havde egentlig aldrig tænkt over at der bliver skrevet bøger om oprydning. I et senere indlæg roste Lisbeth bogen: Ryd op i dit rod, af Karen Kingston
Et par dage efter var jeg på biblioteket og fandt bogen, som kom med hjem, og jeg gik igang med at læse i den. Jeg blev aldrig færdig, for på et tidspunkt fik jeg enorm lyst til at rydde op - sådan grundigt!!

Det afsnit i bogen som trickede mig, var et afsnit om, ikke at gemme ting som man tænker man måske får brug for engang i fremtiden. Kender du det? Vi har haft sååååååå mange ting liggende, som ikke er brugt i 4-5 år og som vi sikkerhed ikke får brugt igen. Det meste er nu solgt, eller ved at blive det, gives væk til venner eller den lokale genbrugsbutik.

Og det skal ikke forståes sådan, at vi nu har et klinisk rengjort og altid opryddet hjem (ha-ha, som om det nogensinde kommer til at ske). Jeg har det sådan, at jeg sjældent gider bruge tid på at rydde op, og dagligdags-rod er en del af livet (har jeg erkendt). Dog kan jeg enormt godt lide et opryddet hus - det er jeg nok ikke alene om - og efter vores grund-oprydning er det blevet lettere at nå den tilstand.

Vi mærker nemlig stor forskel og oplever, at det nu er meget hurtigere at rydde op og der er mere luft i vores hus - det er både rent fysisk men også mentalt. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det mentale uden at lyde lidt som en paranoid kontrolfreak...  der er ingen (eller efterhånden kun få) områder af huset hvor jeg - ubevidst - tænker: "åhhhh, der skal jeg også have ryddet op". Alt det jeg troede jeg havde behov for, eller ville få behov for engang i fremtiden, slørede mit blik for de ting som har en betydning for mig selv eller familien eller som jeg reelt har brug for. Jeg havde nok svært ved at finde de ting jeg reelt har brug for - iblandt alt det andet. 

Det er dog ikke lige nemt alle steder: Jeg har altid haft svært ved at skille mig af med bøger, og efter at have samlet motivation sammen i en rum tid, fik vores kombinerede kontor-syrum en grundig gennemgang i går. Rigtig mange bøger er nu sent videre og jeg har brugt aftenerne på at rydde ud i mapper og opbevaringskasser.



Der er stadig et par skuffer rundt omkring som skal have en omgang, og næste gang jeg støder på bogen "Ryd op i dit rod" på biblioteket, skal den med hjem igen. Den fortjener en genlæsning (og jeg fik den jo heller ikke læst færdig i første omgang) Men den virkede :-)

Sjovt som blogland giver andet og meget mere end lige umiddelbart forventet :-)



9 kommentarer:

  1. Sikke et dejligt indlæg! Jeg har oplevet det samme med den bog. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt Christina :-) Jeg synes simpelthen det er så skønt at hele huset snart har fået en grundig omgang, og allerbedst er det ikke at bruge så meget tid på oprydning i hverdagen - mere tid til fornøjelse :-D

      Slet
  2. Måske man skulle låne den bog, det tror jeg der er nogle der vil sætte pris på, hvis den har samme effekt på mig/os som på dig!
    For hvor må det være skønt at få ryddet ud.
    Sidste weekend var jeg faktisk ved at rydde op i mit syværelse, da manden ville give mig en håndsrækning ved at sige at jeg skulle smide 3 ting ud! Shit hvor var det svært!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi Camilla - jeg har været meget nænsom i mit syrum.... haha, men jeg er begyndt at blive langt mere kritisk ift at købe nyt stof, og bruger af lageret i stedet (der er rigeligt).
      Jeg kan varmt anbefale bogen, og prøv at søge efter den på biblioteket, så kan du jo se om den er noget for dig.

      Slet
  3. Hvor er det bare fantastisk dejligt at høre. Jeg elsker den bog og mit hjem er aldrig blevet det samme, siden jeg begyndte at læse den. Jeg er rigtig glad for at du blev inspireret til at låne den. Det er bare en kæmpe befrielse, når alt har sin rette plads. Hvor jeg før brugte timevis på at gøre rent og rydde op, bruger jeg i dag meget lidt tid! Så skønt!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Lisbeth :-) Ja det er skønt at tingene har en plads, og vi kan virkelig mærke en forskel i hverdagen. Meget mindre tid til oprydning og meget mere tid til at nyde livet :-) Og så synes jeg ikke længere at den grundige oprydning er en tung opgave, hvilket det altid har været for mig, men noget som skaber orden, lys og luft. Det er bare dejligt og du skal have TAK for dine gode indlæg :-)

      Slet
  4. Jeg elsker at rydde ikke op, men ud! Det der daglige rydden op på præcis det samme som man ryddede op på igår er irriterende, men at sortere ud synes jeg er rigtig dejligt. Netop fordi det er så skønt at vide at hver sort sæk der ryger til genbrug er ting som jeg aldrig skal rydde op på igen:-)
    Når man ikke skal bruge penge på at købe et nyt skab til alt sit skrammel er der også bedre råd til at købe en ny "dims" hvis man faktisk får brug for det i fremtiden ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig god pointe - at de ting som ryger videre (til et nyt liv et andet godt sted), dem skal man ikke rydde op igen. Jeg har ofte gemt tingene fordi jeg har tænkt: "Hvis jeg nu får brug for det engang i fremtiden...." Men jeg kan mærke at den her nye luft, og lethed i dagligdagen, den tiltaler mig - og så vil jeg for fremtiden tænke det samme som dig: Den her sæk skal jeg ALDRIG rydde op igen - skønt - TAK :-D

      Slet
    2. Smil, dejligt at du kunne bruge det:-) Det har jeg tænkt mange, mange gange:-)

      Slet