torsdag den 6. november 2014

En kjole som gave

Jeg er kommet bagud med blog legen "Månedens mønster". En genial leg for mig, for det har flere gange skubbet mig afsted ud over stepperne, og jeg har været rigtig glad for at prøve nyt.
Det har jeg nu egentlig fortsat med, bare ikke fået skrevet om det. Og jeg gider ikke rigtig lave indlæggene på bagkant, kan jeg mærke...

Men jeg vil stadig gerne vise frem - det bliver bare uden "Månedens mønster" overskrift.

Kjolen her er en gave til en vennindes datter, på hendes 1 års fødselsdag. Den er fra en af mine japanske sybøger og jeg har nu syet den tre-fire gange. Der er rigtig meget stof som skal rynkes, og de første gange havde jeg virkelig sved på panden - jeg nåede også at få syet en halv omgang uden undertråd, fordi jeg var så fokuseret... så det var en ommer ;-)

Det er fint at prøve mønstrerne et par gange, for der kommer altså noget rutine ind efter et par gange, kan jeg mærke. Og jeg vil dælme sørme gerne at det bliver pænt... Øver mig meget i at sy pænt i øjeblikket... Så jeg bliver tilfreds med resultatet, og ikke går rundt og tænker "der er også lige den kant som drillede" hver gang jeg ser tøjet. Perfektionist.... nej, - men en lille snert flyder vist rundt i mine årer ;-)

Og så håber jeg at være med på "Månedens mønster" i november og december - jeg har et par mønstre i kikkerten.






12 kommentarer:

  1. Hvor er den dog bare fin... er helt vild med snittet, stofvalg og de to træknapper bagpå, super sød kjole :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anja - for endnu en dejlig kommentar fra dig :-))

      Slet
  2. Hvor er den sød! Stof og mønster passer rigtig fint sammen. Håber fødselaren (s mor) blev glad;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette - hendes mor blev meget glad :-)

      Slet
  3. Hvor er den skøn! Jeg kan lige se lille pige på en sommerdag med den flagrende kjole i vinden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis Line - den er lidt stor til en str 1 år, så tanken er en dejlig sommerkjole :-)
      Tak :-)

      Slet
  4. Nej hvor er den virkelig smuk! Jeg har også købt en japansk sybog og til jul står der Liberty på ønskesedlen. Så kan jeg forhåbentlig også få lavet nogle skønne kjoler til foråret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og jeg glæder mig til at se dine kreationer. Jeg er rigtig glad for de japanske bøger jeg har :-)

      Slet
  5. Årh suk altså! Mette hvor er den bare smuk og fin og helt igennem fantastisk, du er i mine øjne virkelig en ørn til de der fine detaljer som rynk og knapper - måske den der japanske sybog skulle på min ønskeliste i år? Hvad hedder bogen? Jeg skal altså også snart igang med nye mønstre... er forøvrigt på jagt efter et godt buksemønster til min store (smale) dreng, har du nogen gode forslag?
    Kh Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Arhmen altså Tak Karina Viki :-D (godt du kke kan høre mig når jeg syer knappehuller ;-)
      Bukser... Jeg har brugt Jacob mønstret fra zonen09 et par gange og synes det er et fedt mønster - du kan bare lave benene lige, hvis der ikke skal være svaj ;-) Den kan laves m lynlås og uden, hvor der så bare er elastik i taljen. Der følger en grundig forklaring m billeder, med mønstret.
      http://www.zonen09.com/products/jacob-nl-digitaal
      Eller måske kunne det her mønster være en mulighed?
      http://shwindesigns.bigcartel.com/product/number-9-trousers
      Jeg kender det ikke, men det ser da også fedt ud :-)
      Jeg har på et tidspunkt syet pyjamas bukser til Nicolai ud fra Minikreas posebuks mønster (fra 4-10 år tror jeg), hvor jeg bare foldene mønstret sammen på midten, så det blev smalt. Men jeg ved ikke hvor godt det vil fungere til hverdagsbukser :)
      Glæder mig til at se hvad du får syet :-)
      Kh
      Mette

      Slet
    2. 1000 tak søde du for link og forklaringer til buksemønstre - de må klart lige tjekkes ud - for synes altså han er ved at være lige stor nok til ballonbukser som eneste model i skuffen ;)

      Slet
  6. Super super fin den lille blomstrede kjole!

    SvarSlet