søndag den 16. november 2014

Japanske sy bøger

I er flere som har spurgt ind til de japanske sy bøger og jeg vil naturligvis gerne dele mine erfaringer.
Disse to købte jeg i sommeren 2013 og det er mønstre fra disse to bøger jeg har vist frem de seneste måneder.



Hvor og hvordan
Bøgerne er købt på www.etsy.com og der er rigtig mange japanske sybøger. Prøv at søge på fx "Japanese children sewing book" eller lign. Der er som regel taget et par billeder af et udsnit af modellerne i bøgerne, så du kan få et lille kig. Det er en fordel at købe fra samme udbyder, hvis du vil købe mere end en bog, og når du har fundet den/de bøger du vil have, så tjek evt priserne hos de forskellige udbydere - de svinger lidt. Jeg plejer at søge på emnet først (japanese children sewing book) og når jeg har fundet en-to bøger, så går jeg ind på udbyderne, og ser på den enkeltes udbud.

Du skal dog huske at der kommer forsendelse, og du kan se hvor meget shipping bliver, når du har lagt en bog i indkøbskurven. Hos nogle udbyderne kan du vælge SAL shipping (som er Economy Airmail). Det er en lidt langsommere forsendelse, hvor jeg betalte det fulde beløb fra starten og fik efterfølgende et beløb refunderet (70 kr). Bøgerne var ikke længe undervejs synes jeg - cirka halvanden uge.

Jeg husker ikke at have betalt moms af bøgerne.... men det har jeg nu nok gjort og det er bare en lykkelig forglemmelse fra min side... det er 1 1/2 år siden :-) Hvis vi antager at jeg har betalt moms og importgebyr, så har jeg betalt ca 300 kr per bog.
På denne her side kan du få et hurtigt overblik over reglerne: Køber du en vare udenfor EU?  Husk at importgebyret til Post DK på 160 kr er et fast beløb per pakke.

Skrevet på japansk - "How to Make"
Ja, bøgerne er skrevet på japansk, men.... ved hvert mønster er der en "How to Make", som viser hele processen. Den fylder kun to sider, og jeg synes det er imponerende at japanerne med så enkle visuelle redskaber, kan formidle noget som er ret detaljeret (prøv bare at ligge mærke til hvor mange ord jeg bruger i mit forsøg på at forklare hvad og hvor I skal kigge).

I starten ser det måske lidt omfattende ud, men man lærer hurtigt at følge processen, trin for trin :-)



Øverst i venstre hjørne står hvilken model (her model nr 16) og på hvilket mønsterark (her A), du finder mønsterdelene. Her er også information om længde på elastik til linning, eksemplet her: 42,5 cm til str 90 cm.



Når du skal tegne mønstret af fra mønsterarket, hjælper det at der er en oversigt som viser alle mønsterdelene og sømrum. På disse shorts skal der ligges både 2, 3 og 4 cm til i sømrum. 



Efterfølgende er der illustrationer som punkt for punkt viser hvert enkelt trin. De enkelte trin har underpunkter, som er angivet med tal i en lille cirkel - og det kan anbefales at følge dem. Jeg har et par gange troet, at nu havde jeg styr på et mønster, og så viser det sig at jeg har overset et trin. Sømrum er som regel angivet med et "1" tal, omgivet af japanske tegn, og tegningerne viser også sømrum på stikninger, nedenfor for eksempel 0.4 cm når lommen stikkes fast på forsiden af bukserne.


Det er måske en lidt stor mundfuld at starte med, hvis du er nybegynder, men hvis du har lidt syerfaring, og ikke lader dig slå ud af små japanske tegn, så synes jeg der er meget at hente. Det er nogle virkelig fine mønstre, nogle er ret lette, men der er også svære mønstre (som jeg ikke har kastet mig ud i endnu). Uanset sværhedsgraden, oplever jeg at de har en fin pasform. Der er kjoler, shorts, et par enkelte bukser, nederdele, tasker, en kasket, jersey trøje.

Størrelser
Da jeg købte var jeg faktisk ikke opmærksom på størrelserne... (helt forblændet af mønstrene :-)
Jeg kan se at en del af udbyderne skriver lidt om størrelserne, men flere steder er kun nævnt str 90 cm - 120 cm. Begge mine bøger har størrelserne fra 90 cm - 140 cm (ca 2 - 10 år). Størrelserne er ikke delt op som vi kender det, men inddelt i 10 centimers intervaller.

Håber at det giver lidt indblik i at sy efter japanske bøger :-) Og spørg endelig hvis der er noget du ønsker uddybet :-)











8 kommentarer:

  1. Skal lige høre om det kun er pige modeller eller der også er til drenge i de bøger?

    SvarSlet
    Svar
    1. I de to bøger jeg viser her er der kun mønstre til piger, men jeg har set bøger med mønstre til både drenge og piger, så du må prøve at søge efter det :-)

      Slet
  2. Tusinde tak for meget inspirerende indlæg, det ser spændende ud, en dag skal udfordringen tages op ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt hvis det kan bruges :-) Og jeg vil altid gerne hjælpe, hvis jeg kan :-)

      Slet
  3. Hej Mette
    Pyha jeg sidder og ser i en bog og det ser meget forvirret ud med alle tegn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Du er belkommen til at sende mig en mail på mette@madvig.dk med et billede, så vil jeg meget gerne forsøge at hjælpe dig :-)
      Mvh
      Mette

      Slet
  4. Mange mange tak det har jeg søgt jeg har 5 bøger men har aldrig fundet metoden til at bruge dem

    SvarSlet
  5. 😂💦 er ikke nået længer men må da prøve
    Mange tak for at du vil dele

    SvarSlet