søndag den 28. december 2014

Harlekinshåndklæder og farmorgrydelapper

Julegaven til min svigermor var to hæklede harlekinshåndklæder efter opskrift hos TichTach og et sæt farmorgrydelapper.

Begge dele har været hyggelige at hækle og det er nok ikke sidste gang jeg benytter opskrifterne.
Garnet er Drops Safran, som jeg tidligere har brugt til et babytæppe for 2 1/2 år siden, hvor tæppet har holdt farverne godt. Det er dejligt tykt, men også lidt hårdt at hækle i, synes jeg.

Jeg kom ud i at indkøbe garn af 3 omgange... I første omgang havde jeg købt 4 nøgler: to til et par grydelapper og to til ét harlekinshåndklæde, men det blev ret hurtigt tydeligt for mig, at der går en del mere Safran garn til et håndklæde og jeg endte med at bruge 3 nøgler til hvert håndklæde. Så hurtigt fik jeg bestilt mere garn: et nøgle ekstra til det første håndklæde, og så lige 3 nøgler til endnu et håndklæde.... når jeg nu var igang :-)

Undervejs var jeg også igang med grydelapperne, og blev lidt lang i ansigtet, da jeg løb tør for "bagside" garn kort før jeg var færdig med at hækle forstykke og bagstykke sammen... så tæt på mål..
Så jeg måtte til tasterne igen og bestille endnu et nøgle af den lysegule. Det endte selvfølgelig med at jeg bestilte garn til et sæt grydelapper mere. Det blev et blå sæt (nederste billede) som min mor har fået.

Garnet er købt hos www.strikkenet.dk og der er altså hurtig levering - 3 ud af 3 gange, har jeg fået garnet med posten dagen efter bestilling - også ved bestillinger midt på eftermiddagen. Det er virkelig fin service, synes jeg.







De gule grydelapper er: Safran nr 10 gul og nr 11 stærk gul
Håndklæderne er: Safran nr 10 gul, nr 11 stærk gul, nr 03 mintgrøn og 04 grøn
De blå grydelapper er: Safran nr 06 jeansblå og 09 marineblå

4 kommentarer:

  1. Så fine og koselige ting du har heklet - du er flink :)

    SvarSlet
  2. Yay! Hvor er det bare et totalt sødt og rigtig fint sæt :-))) Det må uden tvivl have bragt glæde. Hjemmelavede julegaver er bare det bedste! KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lilly - de blev rigtig godt modtaget :-)

      Slet