lørdag den 18. april 2015

Sommerens tøjsæt og farver

Så er jeg kommet dertil hvor jeg har defineret sommerens tøjsæt og farver.

Tøjsæt
Tøjsæt skal forståes sådan, at det er én måde at sætte tøjet sammen på -  det hele kan naturligvis kombineres. I "Wardrobe Architect", afsnit 9 har Sarai lavet en fin billedoversigt - jeg har valgt bare at skrive dem ned (at finde billeder havde jeg ikke tålmodighed til, og at billedredigere er ikke min stærke side):
  • lange og tynde bomuldsbukser med t-shirt/top og evt en cardigan 
  • kjole
  • jeans med t-shirt/top og evt en cardigan
  • shorts, t-shirt/top (eller shortsdragt ud i ét)
Er klar over at det måske er lidt svært for Jer, at se det for Jer, - jeg har et billede i mit hoved, håber at I har tålmodighed til at se det komme til verden de kommende måneder :)

Farvepaletten
Farvepaletten hos Sarai deles ind i:

  • Neutrale, er de farver som passer sammen med det meste, som brun, grå, sort, hvid, beige
  • Næsten Neutrale, er de farver som kan fungere som Neutrale, men som har lidt mere visuel effekt. Det er de farver som du personligt bruger som en Neutral.
  • "Statement", er de farver som har mest visuel effekt og som ikke nødvendigvis passer sammen med alting. Du kan vælge at have mange eller få og bruge dem meget eller lidt. 

Jeg har valgt disse Neutrale:

Næsten Neutrale:


"Statement":

Undervejs i arbejdet med farvepaletten havde jeg bl.a. disse tanker:
 - Marine blå har altid været en af mine yndlingsfarver, men efter at jeg i flere år har gået i jeans, og da jeg har en del marine blåt, har jeg været ret træt af farven, og faktisk forsøgt at "slippe væk" fra den. Med opdelingen i Neutrale, Næsten Neutrale og "Statement" farverne, så er marine blå tilbage og har en god plads blandt mine Neutrale farver. Det er dejligt, at den farve jeg så godt kan lide, igen er acceptabel (og sjovt som værktøjer/metoder kan ændre ens syn på tingene nogle gange.. Det var lidt af en aha oplevelse for mig).
 - I førsøget på at slippe væk fra den marine blå, har jeg higet efter farver, men har samtidig haft svært ved at få det til at fungere - det har strittet lidt i alle retninger.... Jeg håber at "Statement" farverne kan hjælpe mig til, at det hele hænger lidt bedre sammen :)

Sarai udvælger i afsnit 10, syv farver som er hendes sommer farver - jeg har 15 farver, og det er måske lige i overkanten - det vil vise sig.

På bloggen Into Mind skriver Anuschka også om en del om farvepaletter. Hendes tilgang beskrives her og der er mange andre spændende indlæg om farvepaletter.

Jeg skal nu igang med at lave en liste over konkret tøj, se på hvad jeg allerede har, hvad jeg skal købe og hvad jeg skal sy :)


4 kommentarer:

  1. Jeg elsker du har udelukket sort - det ville jeg også seov gøre ;)
    Jeg har selv gang i projekt garderobe, men til nu holder jeg mig til nykøb - lysten til at sy er ikke eksisterende for tiden og det er faktisk helt ok :) målet er mindst en ny del til garderoben hver måned hele 2015 - til nu overholdt fuldt ud og lidt til :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Karina Viki :) Jeg har gået en del i sort tidligere, men har bare slet ikke lyst til det i disse år. Måske kommer det igen... hvem ved :-)
      Dejligt med din "regel" om nyt til garderoben hver måned :-)

      Slet
  2. Woooow! Jeg 'forsvinder' fra Blogland i et lille stykke tid, og pludselig er der gået totalt STRUKTUR og PLANLÆGNING og SYSTEMATISERING uden lige i dine syprojekter...hvad sker der? :-P HAHAHA! Hold da op, Madvig! Spøg til side: det ser faktisk mega-spændende ud - jeg ser frem til at følge med :-) KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, - det er dælme også svært at holde mig til strukturen... min hjerne vil hele tiden noget andet - haha :-D
      Men nu giver jeg det en chance - lidt systematik har trods alt vist sig at virke i andre sammenhænge ;-)

      Slet