lørdag den 23. maj 2015

Bæredygtigt indkøb - Veja sneakers

For et par måneder siden, havde jeg en lørdag i København, hvor jeg brugte et par timer hos RiverandRaven. Hvis du interesserer dig for bæredygtigt tøj, så er både webshop og den fysiske butik bestemt et besøg værd.

Jeg havde forberedt mig via webshoppen og vidste at jeg skulle prøve jeans og Veja sneakers og endte med at købe begge dele for fødselsdagspenge. Besøget hos RiverandRaven var en fin shoppeoplevelse med en god stemning, tid til at snakke bæredygtighed, forskellige mærker og masser af tid til at prøve tøj.


Mine Veja sneakers har jeg brugt næsten dagligt lige siden og er blevet rigtig glad for dem. De er virkelig gode at gå i - jeg går som regel en tur på 1-2 timer dagligt - de er pæne, og så har de en god historie i sig:


  • Der er brugt økologisk bomuld til canvas delen af skoen, som kommer fra små ko-operativer i Brasilien, som betales en fair pris for deres bomuld.   
  • Der er brugt naturligt gummi fra vildtvoksende gummi træer i den brasilianske jungle. Brugen af naturligt gummi gør, at værdien af regnskoven stiger og det hjælper til at reducere fældning af skoven. Der betales en fair pris til gummi tapperne.
  • Der er brugt vegetabilsk garvet læder
  • Veja sneakers produceres på fabrikker i Brasilien med gode arbejds- og leveforhold, hvor fagforeninger er effektivt repræsenteret. 
  • Veja sneakers sejles til Frankrig hvor logistikken håndteres af en fransk organisation - Ateliers Sans Frontiéres - som arbejder med at få mennekser som er socialt udstødte, tilbage på arbejdsmarkedet.


Informationen har jeg fra en lille folder som følger med skoene. På Vejas hjemmeside er hvert trin i forsyningskæden detaljeret beskrevet (kig under Project), med priser på råvarer, hvor mange familier leverer for eksempel bomulden, samarbejde med lokale organisationer, osv.

Sjældent har jeg læst så detaljeret om forsyningskæden på et produkt. Spændende, og bemærkelsesværdigt, at det økologiske og sociale aspekt går igen, hele vejen igennem forsyningskæden hos Veja. Det giver mig en rigtig god fornemmelse, at vide at mennesker i Brasilien og Frankrig får en leveværdig løn i arbejdet med at producere og transportere mine sko og at miljøet ikke lider skade.

Jeg har i dag et gæsteblog indlæg på Johannes blog www.bedremode.nu, hvor jeg fortæller lidt om baggrunden for hvorfor jeg er blevet interesseret i bæredygtigt tøj og hvad nogle af mine første erfaringer er. Du kan læse indlægget her.


2 kommentarer:

  1. De er da bare totalt fede - og herligt koncept også!!! Var det svært at finde den rigtige størrelse? Altid noget af det jeg har svært ved ved køb af sko...derfor har jeg ikke prøvet at købe dem via Internettet....

    KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg prøvede dem på i butikken - jeg er ret kræsen med sko, de skal være behagelige :-) Tør ikke købe via internettet, med mindre jeg kender skoen i forvejen.
      Veja er virkelig gennemført og et mærke jeg gerne vil støtte op om :)

      Slet