mandag den 18. maj 2015

Strikkerier


Taadaaaaa - min allerførste strikkede bluse nogensinde!

På en eller anden måde havde jeg fået indtryk af, at det tager omtrent et halvt år at strikke en bluse - hvorfra jeg har det, ved jeg ikke helt. Men jeg tænkte at det måtte være helt vildt omfattende, hvilket er lidt spøjst, når jeg har hæklet flere store tæpper...
Nå, men dejlig var overraskelsen da jeg fik strikket en bluse i str 8 år på lidt over en måned. At det så har taget længere tid at få rettet en for stram hals og hæftet alle enderne, - det er nu glemt, for den er færdig :-)

Garnet er Rasmillas Yndlingsgarn, der er strikket med dobbelt tråd og på pind 4 (tror jeg nok, har allerede glemt det igen). Opskriften er en norsk opskrift min mor havde og hun har hjulpet mig med - udfra en strikkeprøve - at regne størrelse og antal startmasker ud. Det er gået uden problemer, indtil jeg var næsten færdig med halsen. Den så pludselig meget stor ud, og jeg tog - lidt i panik - en masse ind. Det bliver ikke pænt, så det gør jeg ikke en anden gang. Halsen blev alt for stram og kunne ikke komme af hovedet - ret upraktisk, for den var kommet på... Jeg måtte trævle op og strikkede de sidste runder meget løst og lukkede af meget løst. Det hjalp. Jeg har foldet halsribben udad og syet fast - måske den skulle have været indad... Men det er i småtingsafdelingen.

Nicolai har selv valgt rækkefølgen af farverne og han er glad for den. Rasmillas Yndlingsgarn er en blanding af uld og bomuld og blusen er tiltænkt efteråret - men sådan som vejret er i øjeblikket kan den sikkert også bruges nu. Garnet havde jeg liggende - det var oprindeligt tiltænkt et tæppeprojekt som aldrig rigtig kom igang. Nu er det heldigvis brugt på en god måde, og der er rigeligt garn til en hue og måske halstørklæde til efteråret.

Jeg har lånt "Politikens Strikke- og Hæklebog" af Vivian Høxbro på biblioteket og der har jeg læst mig til metoder som indtagning og udtagninger - det har fungeret fint. Og jeg har benyttet mig at åben telefonlinie til strikkehjælp hos min mor - virkelig tiltrængt i flere situationer :-)


Vi fik nået at tage en serie billeder i haven inden regnen for alvor kom








Opløftet af denne første succes, har jeg købt ind til 3 andre strikkeprojekter:

For fødselsdagspenge har jeg købt ind til en marineblå "Yndlingscardigan" fra Tusindfryd. Den skal først i brug til efteråret, så den har ikke højeste prioritet lige nu. Den er en del af mit Ny garderobe i 2015 projekt. Den strikkes på pind 5 og Lama ulden er dejlig tyk, så det går ret hurtigt derudaf.


Til Maja er jeg igang med en Bella cardigan i mellemgrå meleret Blomsterfrø. Den har drillet mig lidt - både fordi jeg synes det er svært at strikke i bomuld - der er uld langt mere 'tilgivende' synes jeg - og fordi jeg 2 gange fik startet med at strikke diagrammet fra den forkerte ende. Tredje gang faldt tiøren.... hold da op, hvor kan man nogle gange stirre sig blind..


Jeg tror desværre den bliver en størrelse 4 år og ikke en størrelse 3 år, som tiltænkt - så den kan bruges næste sommer. Desværre faldt min motivation, da jeg opdagede det, og eftersom min mor gerne ville strikke en sommer cardigan til Maja, ligger den grå Bella lige nu i kurven og venter... Sådan kan det gå. Jeg skal nok blive færdig med den, men jeg fandt et langt sjovere projekt:

Mit tredje strikkeprojekt er en "Langeland" cardigan til mig selv, fra Tusindfryd. Jeg synes den er noget så fin med hulmønstret, og den har indtil nu vist sig at være udemærket til en nybegynder strikker som mig. Men jeg er altså heller ikke nået til at strikke ærmerne på kroppen endnu...

 

11 kommentarer:

  1. Hej, prøv at kigge på www.paapinden.dk - fortsat god fornøjelse.

    SvarSlet
  2. Godt gået, Mette - den er totalt fed! Liiiiige min stil :-) Forstår godt at den unge mand er glad og tilfreds :-) Spændende med dine kommende strikkeprojekter :-) KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lilly :-) Han har den også på i skole igen i dag - i solskin... :-D Den ryger nok af i løbet af dagen :)
      Strikker du Lilly?
      Kh
      Mette

      Slet
    2. Det forstår jeg godt, at han har! Solskin nu, ja, men heroppe nordpå varsler de faktisk både hagl og torden senere i dag. Det er sgu ikke til at finde ud af det 'forårsvejr' for tiden! ;-)
      Jeg strikkede, da jeg var 9-10-11 år...sammen med min mor. Jeg lavede et halstørklæde den gang. Siden da har jeg ikke været nær strikkeprojekter, og jeg husker slet ikke, hvordan man gør! Det er virkelig noget, jeg gerne vil have min mor til at hjælpe mig i gang med igen (hun er knald-hamrende dygtig til at strikke), når vores nuværende 'lidt svære situation' er kommet på plads... Og hækle vil jeg også rigtig gerne lære! KH L

      Slet
    3. Så sidder det sikkert i fingrene stadigvæk :-) Det nærmer sig terapi for mig at hækle eller strikke - det er SÅ afslappende og jeg skal helst strikke eller hækle hver dag - ellers får jeg abstinenser ;-) Kan varmt anbefales søde Lilly :-)

      Slet
    4. DET lyder altså liiige som noget for mig, du! :-D KH L

      Slet
  3. Hvir er den blevet god, trøjen til Nicolai! Og hvor har du gang i mange spændende projekter!
    Yndlingscardiganen kunne få mig til at overveje at begynde at strikke. Nuj, hvor er den fin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Stine :-) Ja, den yndlingscardigan er nemlig fin. Lidt spændt på om min kommer til at se helt ligeså fin ud - men uld er bare godt fordi det ligesom falder på plads, både undervejs og også efter første vask. Blusen til Nicolai var lidt ujævn, men efter vask ser den fin ud ;-)
      Kh
      Mette

      Slet
  4. Hvor dine pinde dog knitre, det ser skisme godt ud. Lækker trøje til sønnike, og det ser ud som om den bare er i top. Bella trøjen er skøn, har lavet den i cardigan til min datter, og den fra Tusindfryd til dig selv, glæder jeg mig til at se. Jeg har forelsket mig i en fra Kitcouture, mon ikke jeg investerer, selvom jeg har gang i to ting pt.
    God dag, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen :-) Jeg har også kigget langt efter Kitcouture, de har nogle enormt smukke ting. Fordelen ved at have flere ting igang er jo, at så kan man strikke på det man lige er i humør til :-D haha
      Glæder mig til at se hvis du køber fra Kitcouture - og god dag til dig
      Kh
      Mette

      Slet