fredag den 8. maj 2015

Sy liste - sommerens nye tøj

Jeg er i gang med at lave lister - mest i mit hoved - så jeg tænkte at få det skrevet ned her på bloggen. Indimellem bliver de der lister som kun er mentale, lidt flyvske :)

I sidste indlæg viste jeg farverne frem, og selvom jeg ikke er 100% sikker på at de alle er helt rigtige, så hjælper det mig meget når jeg surfer rundt efter stof. Jeg bruger ikke så meget tid på at kigge på de meget farverige og storblomstrede stoffer (og forsøge at finde ud af hvad jeg mon kunne sy af det smukke stof), men holder mig til de farveskalaer jeg har udvalgt. Der kommer stadig til at være blomster og farver, men jeg kan mærke at øvelsen med at vælge farver ud, har været god i forhold til, ikke at blive fristet til at købe det øjet lige forelsker sig i.

Det er en udfordring at finde stof af god kvalitet, synes jeg. Og endnu sværere når det ofte købes via nettet. En af de kommende dage skriver jeg et indlæg om noget stof jeg har afprøvet og er ret begejstret for.

For et par uger siden var jeg på fredagsfix hos Line/marapytta, det var som altid en hyggelig og lærerig dag. Jeg havde lidt travlt da jeg havde to ting jeg ville sy: Et par limonade bukser i Liberty stof og en Klavs cardigan.
I går aftes fik vi taget et par uskarpe billeder i haven.



Bukserne er Limonade bukser str 38 og første gang jeg syer i Liberty til mig selv. Pasformen er god, synes jeg, og de er behagelige at have på. Jeg tror de bliver en sommer favorit. Jeg har ikke været Liberty fan, men er efterhånden ved at bløde lidt op, inspireret af de mange Liberty stoffer jeg ser hos Marapytta. Og så er Liberty bare god kvalitet, hvilket bliver mere og mere vigtigt for mig. Jeg må dog indrømme at jeg stadig bliver lidt overrasket når jeg går forbi spejlet i de her busker, for de er ret småblomsterede... :)
Stof er købt til endnu et par busker, som bare venter på, at jeg får tid.

Klavs cardiganen havde jeg syet en model af for noget tid siden på syskolen. Den er ikke vist frem på bloggen (den er i hvid isoli og derfor sjældent ren :). Første model forlængede jeg med 4 cm i kropslængden, denne gang nøjedes jeg med 2 cm, hvilket fungerer godt. Begge er str M/L.
Undervejs skal der stryges strygelærred på forstykkerne, hvor knapperne sidder. Da jeg strøg det på, undrede jeg mig et enkelt sekund over, at det ene strygestof var ca 1 cm for kort - eller, som det viste sig, havde jeg fået strukket lidt i stoffet før strygestoffet blev lagt på og strøget fast. Resultatet var at jeg stod med en færdig cardigan som kun manglede knapper - men den ene side var 1-2 cm længere end den anden. Det er altså ret tydeligt når knapperne sættes i... Så hurtig redningsaktion med opsprætter og en saks, og det endte med at forstykkerne var lige lange og knapperne kom i.

Må huske mig selv på, at når det der ene sekunds undren opstår - så skal jeg bruge et par minutter på at tænke mig om, i stedet for at haste videre og tænke, ja-ja, det går jo nok.

Jeg er blevet så glad for Klavs cardiganen, at jeg gerne vil have flere. Jeg har, hvis det har været muligt, altid købt flere i antal og/eller farve, hvis der var et stykke tøj jeg blev glad for. Derfor kommer der flere Klavs cardigans til verden inden længe.

Sy listen er lige nu:
1 par limonade bukser (stof er købt)
3 Klavs cardigans (i gang)
2 kjoler (afventer)
2 par shorts (afventer)
1-2 shortsdragter (har stof på lageret)
1 strikket cardigan (er på pindene)

Derudover ville jeg gerne finde et godt mønster til en skjortebluse/top i fast bomuld. Jeg er i gang med en test, som lige nu ligger i bunken, til fordel for andre sy projekter. Hvis du har god erfaring med et godt skjortebluse mønster, så må du meget gerne skrive en kommentar.







9 kommentarer:

  1. Sikke et flot sæt, og skønt at du er kommet så godt i gang med projekt sy-sommertøj-selv. Det giver god mening at lidt forarbejde kan sikre at både farver og stoffets kvalitet er perfekt, og når man nu bruger så lang tid på at sy sit tøj, så er det kun passende at det også bliver brugt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar :-) Ja jeg tror at denne her proces med at lave lidt forarbejde er godt givet ud, for jeg er helt enig i at tøjet skal bruges når der er brugt tid på at klippe og sy :-)

      Slet
  2. Det er et virkelig fint sæt, du har fået syet. Jeg er sikker på at din omtanke vil resultere i tøj, du bliver virkelig glad for.
    Jeg har syet flere skjortebluser, jeg er blevet glad for på det sidste. Jeg kan anbefale følgende:
    Jennifer Lauren vintage "Afternoon Blouse", True Bias "Sutton Blouse" og Sewaholic "Belcarra". De er alle kortærmede og er bedst i lette stoffer. Hvis du har lyst til at se mine versioner kan du se dem på IG på Sewbluedresses.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette - og skønt at du deler din erfaring med mønstrene. Jeg har kigget på dem, også på din IG profil, og har indtil videre købt Belcarra mønstret - og overvejer også de to andre... :-)) Glæder mig til at prøve Belcarra af snart :-)

      Slet
  3. Åh, jeg kender godt den undren! Og ja, man skal handle på den - ellers får man problemer senere! :)
    Fedt at høre om dine overvejelser. Er sikker på, at du har ret i, at det fører til bedre resultater og dermed tøj, du bliver mere glad for at gå i. Er selv takket være dig og Project Handmade bloggen (som jeg tror, du linkede til for nylig) meget inspireret til at få ryddet op og ud i tøjet og få noget, jeg er gladere for at gå i. Også gerne hjemmelavet! Der er lang vej endnu - men det vigtigste er dog at komme i gang.... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, ha - ja man skal nemlig huske at handle på den undren..!! :-)) Jeg håber virkelig at jeg husker det fremover :-)
      Dejligt at du bliver inspireret - jeg bliver enormt inspireret af andre blogs og IG lige nu - og prøver ihærdigt at lade være med at synes jeg skal nå det hele... Jeg prøver at få tænkt mig om en ekstra gang før jeg køber stof ind - men på den anden side skal mønstrene jo altså prøves, før jeg ved om de er gode til mig. Så min tanke er at teste med noget af det stof jeg allerede har liggende.
      Håber at du også deler dine erfaringer på bloggen. Det er altid spændende at læse om andres overvejelser, synes jeg :-)

      Slet
  4. Det er da et super lækkert outfit, Mette-dame - godt gået!!! Dejligt med fredags-fix; det har jeg efterhånden hørt en del om...men det er sgu liiiige lovlig langt at køre fra det nordjyske. Suk!
    Kender godt det der med at det lige skal gå lidt hurtigt. Men føj, hvor opsprætteren så kommer på overarbejde..det irriterer mig grusomt. En dyb indånding, tæl til ti og så i gang igen; tror det vil gøre stor gavn...det bliver min nye sytaktik, har jeg lige aftalt med mig selv!

    Glæder mig til at se mere af din kommende garderobe. De er ultra-fede de bukser!

    KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lilly :-) Jeg kan godt se at vejen er lang fra nordjylland - det er ærgerligt, for det er nogle hyggelige og lærerige dage. Jeg nyder at komme ud af huset og kun tænke på at sy en hel dag - det er luksus for mig :-)
      Hvis du en dag får muligheden, så skriv endelig til mig, så kunne vi måske mødes på et fredagsfix :-) Eller også hvis du bare er i Kbh og har lyst til en kop kaffe :-)

      Slet