torsdag den 4. juni 2015

Et par bukser bliver til

Jeg har syet mange bukser til Maja og er ret glad for Elsebeth Gynthers ret enkle bukse mønster. Indimellem må der dog ske noget nyt, så denne gang har jeg rettet mønstret til så der er lommer, med en flæsekant og linning.

Mønstret er str 3 år, og jeg er startet med det helt enkle mønster, og har tegnet en streg som er side sømmen.


Lommerne har jeg tegnet ved at ligge forbuksen på mønsterpapiret og tegnet hjørnet af, sådan at det passer, og så har jeg tegnet lommerne med hjælp af lineal og fri hånd. Derefter laver jeg lommebuen på mønstrets forbuks.


Linningen er lavet ved at jeg har klippet 7 cm af mønstret øverst og derefter tegnet en ny linning på 7 cm i højden og den bredde jeg har målt mig frem til at forstykke og bagstykke har, x 2. Jeg var vist ikke helt præcis for det passede ikke, så næste gang jeg laver den øvelse, tror jeg bare at jeg laver en linning  med lidt ekstra længde, sådan at jeg kan passe den helt til når den bliver syet på. Og så kan jeg rette mønster linningen til efter stoffet - sikkert ikke den korrekte rækkefølge, but if it works..:-) 

Mønsterdelene er her:


Bukserne er syet med flæser - og flæser kan sikkert laves på rigtig mange måder. Det er ikke noget jeg har den store erfaring med, så jeg har egentlig bare gjort hvad jeg lige synes virkede. 
Jeg har målt lommebuen, som var 15 cm og så har jeg klippet fire stykker stof som er 19 cm bredde og 4,5 cm i højden. 

Her er stof delene til en lomme: 


Jeg er startet med at sy det to flæse dele sammen, ret mod ret. Derefter har jeg syet en stikning 1-2 mm inde, for at holde sømmen på plads. Den stikning har jeg valgt skal vende indad, sådan at jeg ikke har nogen stikninger på den del af flæsen som vender ud og kan ses. Det er en smagssag :)


Så skal flæsen rynkes, ved at indstille maskinen til højeste stinglængde (på min maskine er det 4.5) og sy to stikninger ca 3 mm og 8 mm inde. Lad trådene i enderne være lidt lange, så er det lettere at hive i dem. Flæsen rynkes, så den passer i længden til lommebuen. Jeg har lagt flæsens vrang mod forbuksens ret og syet fast 1 cm inde. Derefter fjernes flæsetrådene.




Nu placerer jeg lommeposen ret mod forbuksens ret, og med flæsen imellem. Syer fast fra bagsiden og nøjagtig i den stikning som satte flæsen fast. Derefter klipper jeg hakker med ca 1 cm's mellemrum.



Jeg valgte at lave en stikning på indersiden af lommeposen, for at holde sømmen på plads.  Det har måske ikke den helt store betydning, men jeg synes det holder lommebuens kant pænt "skarp" og på plads. 
Resultatet er, fra forsiden, en lommebue med flæse og uden stikninger, og fra bagsiden en lommebue med en stikning på indersiden af lommen (øv, det er lidt svært at se på det små blomsterede stof, håber det går?). 





Nu skal den store lommepose syes på, og jeg har valgt at gøre det med franske sømme. Igen ikke noget jeg har prøvet så ofte, og det er jo ikke noget som ses - det er bare så pænt :-)
Jeg fik ikke taget billeder undervejs, men har et slutbillede længere nede. 

Derefter er det bare lige ud af landevejen: 
  • Midtersømme for og bag syes og overlockes, derefter en stikning fra forsiden, for at forstærke midtersømmen.
  • Siddesømme og benbuen syes og overlockes
  • Ved anklerne ligger jeg 2 x 1 cm op og har brugt en smal elastik som er 22 cm lang
  • Linningen laver jeg ved først at sy den ene side af linningen fast hele vejen rundt, stryge 1 cm ombuk og lave en stikning 2 mm inde hele vejen rundt. Elastikken rundt om maven er 52 cm lang, og den er lidt løs.. men hellere det end for stram. 
Indevendigt ser bukserne således ud - uden for mange sømme som kan irritere - og det er vigtigt med et meget sansesart barn :-)




Og udvendigt sådan (ja jeg ved det, små blomstret stof er nok ikke det bedste til at se detaljerne på billeder...):


Bukserne er ret lavtaljede (hvis man overhovedet kan tale om det hos et tre årigt barn), og sammen med den lidt løse elastik i taljen, bevirker at vi indimellem lige må hive op i bukserne for at holde dem på plads. Det er ikke noget som irriterer Maja, så det er nok mest for syns skyld. Tror dog at jeg  næste gang forlænger buksens øverste kant lidt.

En rest af stoffet blev brugt til at lave knapper til den Klavs cardigan i str 3 år, som jeg har syet til Maja. 







  

3 kommentarer:

  1. Hvor er det et skønt sæt :-) Og god instruktion du har lavet. God weekend :-)

    SvarSlet
  2. Tak for en super fin DIY og iøvrigt lækkert stof

    SvarSlet