lørdag den 20. juni 2015

Økologisk mad, madspild og kompost

Vi har fået 4 høns i baghaven. Det er både sjovt og hyggeligt. Og så spiser de madrester. Men de er også lidt kræsne :-) Det her indlæg kommer ikke til at handle så meget om hønsene, men om mad og madrester.

Økologisk mad
For et års tid siden besluttede vi udelukkende at købe økologisk mad. Vi har i mange år købt en del økologisk, og efterhånden som udbuddet er større i fødevareforretningerne, er det blevet lettere. Det som blev udløseren til at tage den endelige beslutning, var, at jeg blev træt af altid at føle at jeg skulle tage stilling: vælge den lidt dyrere økologiske vare eller den lidt billigere konventionelt dyrkede vare...? Jeg var jo ikke i tvivl om hvad jeg helst ville have - både fordi jeg helst vil spise økologisk mad, og fordi jeg gerne vil støtte økologisk fødevareproduktion. Så det blev dette lille irritationsmoment som udløste vores "omstilling" :-) Vi nyder alle de gode råvarer og spiser meget lidt færdigmad/købemad.

I starten var jeg lidt bekymret for om mad budgettet ville sprænges, men det er gået rigtig fint. Vi spiser lidt mindre kød - til gengæld smager det vi spiser virkelig godt! Vi har været opmærksomme på at undgå at smide mad ud, og det hjælper uden tvivl også.
Vi har tidligere været ret gode til at lave madplan og indkøbslister for en uge ad gangen. Det har vi ikke været så gode til det seneste års tid, men har i stedet fundet en tilgang som fungerer godt for os. Den ser sådan her ud:

  • Ca. 2 gange om ugen laver vi dobbelt ret, som betyder at vi den efterfølgende dag, kun skal varme maden op. Det betyder at vi bruger mindre tid på madlavning - jeg kan godt lide at lave mad, og børnene er ofte med i køkkenet, - men jeg elsker det ikke hver dag. De dage hvor vi bare stiller et fad i ovnen og så er der mad 20 minutter senere - de er gode. 
  • Ca 1-2 gang om ugen "rydder" vi køleskabet - det bliver ofte til en omelet, og den kan indeholde det meste ;-)
  • Vi har som regel en dag med rugbrødsmadder.
  • Og så laver vi selvfølgelig også mad som bare er til en enkelt dag. 


Det ender som regel med at gå op og vi får ryddet ud i køleskabet i løbet af ugen.

Madspild
Vores fokus på madspild kom egentlig ret naturligt efter at vi begyndte at købe økologisk: den gode - og dyre - mad skulle i hvert fald ikke smides i skraldespanden. Uden at have specifikke tal på det, ved jeg at det betyder en del for pengepungen, at vi flere dage om ugen spiser rester fra andre dage.

Så langt så godt...
Selvom jeg gik og synes at vi var ret gode til at undgå madspild, blev jeg alligevel opmærksom på, at noget smider vi jo ud. Jeg overvejede at begynde at veje det - inspireret af tallene som bliver omtalt i medierne af, hvor meget mad hver dansker årligt smider ud, for på den måde at blive endnu mere bevidst om mad spild.

Men så valgte jeg en anden tilgang, som vi allerede var lidt igang med: høns og kompost

Kompost
Sidste år havde vores kommune en periode hvor borgerne kunne få tilskud til køb af en kompost - det benyttede vi os af. Og så har vi haft en grøn kompostbeholder stående lige siden - uden at bruge den.... Ja, det er jo tosset, men vi kom bare ikke rigtig igang... Jeg lånte en (tyk) bog på biblioteket om kompost, læste lidt om det i diverse brevkasser på nettet - og det lød svært og kompliceret. Jeg fik aldrig læst kompost-bogen... for der lød det endnu mere besværligt.

Nogle gange skal man jo bare se at komme igang - og siden jeg fandt denne opfordring og lette forklaring, har vi smidt mad affald i komposten hver eneste dag + haveaffald enkelte gange. Der er masser af krible-krable dyr og liv i kompostbeholderen, og det tænker jeg er et godt tegn. Og så bliver det sjovt den dag vi kan bruge kompostmuld som gødning i køkkenhaven.

Høns
Hønse projektet havde vi talt om siden sidste sommer, hvor vi købte et lille samle-hønsehus. Vi kunne dog hurtigt se at vi ikke ville have høns i det lille bur, de skulle have mere plads. Så der skulle bygges en udegård - og det gik vi igang med i påsken. For en måneds tid siden blev det færdigt og 4 høns hentet hos den lokale "hønse-pusher" ;)



Nu har vi to skåle stående - en til høns og en til kompost. Vi justerer lidt til undervejs, efterhånden som vi erfarer hvad hønsene kan lide - og hvad de ikke gider. Så ryger det i komposten.

Det viser sig at hønsene er lidt kræsne på nogle områder (rød peber...ufff!), men at de for eksempel ELSKER resterne af havregryn og mælk fra morgenbordet. Og der er rester hver eneste dag - rester som jeg tidligere, når det røg i affaldsspanden, tænkte at det var ærgerligt, men jeg vidste ikke rigtig hvor jeg ellers skulle bruge smattede havregryn. Det ved jeg nu, og får tilmed friske æg.

Det er sjovt at have sådan et lille system kørende. Og begge skåle bliver fyldt op hver eneste dag - affald som tidligere kom i skraldespanden. Det er muligvis lidt besynderligt, men jeg er fascineret af hvor meget affald vi nu genbruger.

Hvis du har hængt på indtil nu, så siger jeg tak for opmærksomheden :) Kom endelig med en kommentar :-)






9 kommentarer:

  1. Ih, hvor lyder det spændende med høns! Vi prøver også på at undgå madspild, og vi komposterer også. Dog har vi muligvis manglet lidt viden gennem tiden, for nogle år har vi fået masser af god muldjord ud af komposten, og andre år er det gået lidt trægt med at få indholdet i kompostbeholderen til at blive omsat.
    Vi sorterer alt vores affald, og faktisk sorterer vi det vist lidt for meget. I hvert fald har jeg længe ihærdigt sorteret forskellige typer plastik, men når vi så har afleveret det på genbrugsstationen, har det vist sig, at det bare skulle smides i containeren til "brandbart" og dermed sendes videre til forbrændingsanlægget og altså til samme sted som vores husholdningsaffald, som hentes af skraldebilen en gang om ugen ... Det, synes jeg, er lidt mærkeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også undret mig over at der ikke er mere sortering af affald - men jeg ved ikke nok om mulighederne. Måske man skulle spørge hos kommunen..
      Det lyder rigtig dejligt med en masse god muld - det er jo også mit håb - mon ikke de ydre omstændigheder, som for eksempel varm vs kold sommer spiller ind?
      Tak for din kommentar Christina :-)
      Kh
      Mette

      Slet
  2. Hyggeligt med høns der både kan udnytte rester og samtidig giver friske æg :) hvor stor er jeres grund - jeg prøver nemlig også at overtale manden til høns i haven, men han mener vores have er for lille :-/

    Vi er også på alt det økologiske som vi kan, og som jer har vi erfaret at det slet ikke er så meget dyrere - man skal bare tænke lidt anderledes. Og så er det tydeligt børnene har opdaget forskellen på smagen, for de spiser ikke meget de dage hvor menuen ikke er økologisk, uanset at vi ikke har nævnt noget, det smager dem bare slet ikke ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt at Jeres børn oplever og reagerer på forskellen. Og tankevækkende..!
      Vores have er ret stor - 1200 kvm - og vi har dem oppe bag i haven, hvor køkkenhaven også er.
      Prøv evt at låne bogen "Økohøns" af Jens Juhl og Sølva Falgren på biblioteket - der er et kapitel som viser forskellige hønsehusløsninger, hvoraf flere af dem er lidt skjult bag et skur, buske osv. Måske det kan give inspiration :-)
      Kh
      Mette

      Slet
    2. Ja, meget tankevækkende... faktisk lidt skræmmende hvis jeg skal være helt ærlig.

      Den er fluks skrevet på huskelisten, måske der lige er argumentet gemt overfor manden, vores have er "kun" på 700 kvm men mon ikke det kan lade sig gøre alligevel. Synes det kunne være så hyggeligt og givende med høns i husholdningen :)

      Slet
  3. Hej Mette,
    Jeg går og overvejer om vores husholdning også skal gå all in på økologien, fordi jeg som du er træt af at skulle tage valget om økologi overfor billigere konventionelt hver gang jeg handler. Må jeg i den forbindelse spørge, hvad jeres madbudget ligger på om måneden?
    Og hvor er det skønt I har høns. Det er desværre ikke en mulighed for os, så jeg er misundelig på dine madrestespisere, der tilmed laver friske æg :)
    Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristina,
      Tak for din kommentar - jeg ved faktisk ikke helt præcis hvad vores mad budget er på - det er bare en del af vores rådighedsbeløb hver måned. Men jeg kan fortælle dig lidt om hvad vi gør: som regel handler jeg en masse basis ting i Netto, derefter handler jeg fx grøntsager i Irma, eller jeg kører til en økologisk gårdbutik og handler grøntsager, mel og nogle gange nødder, der. Det afhænger naturligvis af hvor stort udbuddet af økologiske varer er der hvor du bor - for der er desværre forskel på udbuddet rundt omkring i Danmark.
      Indimellem køber jeg en ordentlig omgang nødder og olier/kokosolie (og vitaminpiller) hos for eksempel www.naturoghelse.dk. På den måde synes jeg at jeg får mest for pengene. Jeg impulshandler meget sjældent - der er jeg nok ret konservativ :)
      Hvis jeg for eksempel køber et 1/2 kg hk kyllingekød til 70 kr (ja... i starten er det lidt vildt) til kyllinge frikadeller, så river jeg som regel altid et par rodfrugter og kommer i farsen - så giver det lidt fylde, og dermed flere frikadeller (og grøntsager i børnene, næsten uden de opdager det ;)
      På mange andre områder er vi meget opmærksomme på hvordan vi bruger pengene - for eksempel køber vi indimellem brugt tøj til børnene, jeg syer en del til dem, jeg køber enten ikke noget tøj, køber brugt eller syer det selv (jeg bruger selvfølgelig penge på stof, og det prioriterer jeg fordi det er min hobby, som giver mig meget glæde). Vores vaskemaskine har sunget på sidste vers i flere år, og da den omsider ikke kunne mere, fandt jeg en brugt maskine til afhentning på dba.
      Jeg oplever at jeg hellere vil bruge penge på god økologisk mad, end på ting.

      Jeg tror at man selv må finde ud af hvordan det bedst hænger sammen, og andre ville måske ikke kunne leve med en brugt vaskemaskine - det er jo heldigvis meget individuelt.
      Du kunne måske prøve at købe økologisk en måned og se hvordan det går?
      Bedste hilsner,
      Mette

      Slet
    2. Ser lige din "Jeg oplever at jeg hellere vil bruge penge på god økologisk mad, end på ting." - vi er 100% enige her i vores lille familie! Det er præcist sådan vi også har det, og det er sådan, vi prioriterer :-)

      Slet
  4. Super godt og relevant indlæg, Mette - og stor respekt herfra for, at I gør det så konsekvent og ikke går på kompromis. Hatten af for det. Vi er selv hardcore øko'er - betaler gerne i dyre domme, bare det er øko! Dog kunne vi virkelig godt arbejde på det der med madspild...måske strukturere og planlægge vores mad lidt bedre. Kompost har vi brugt i mange år med stor fornøjelse - og det med høns er faktisk på vores ønskeliste. Naboerne har fået nogle stykker for nyligt, og det er hyggeligt at snakke med dem igennem hækken :-) Vi venter dog liiiige til, at vi (forhåbentlig) har fået solgt huset og er flyttet, så vi kan 'starte på en frisk'...

    Dejligt at du skriver så meget om emnet - det er vigtigt, og tænk sig bare hvor sund vores planet, dyrelivet, plantelivet, vores vand, os selv etc. kunne være, hvis langt flere købte økologiske produkter! Og ikke spildte så meget mad... bob bob...

    KH Lilly

    SvarSlet