torsdag den 9. juli 2015

Sikke en fest

Vores dejlige pige bliver 3 år i dag :-)

For 5 uger siden skete det fantastiske: hun begyndte at gå selv. Og sikke en FEST det er! 
Hun stor-trives med det. Vi går en lang tur med klapvognen hver dag, det meste af tiden går hun selv: trallende, nynnende, finder en sten, en pind, en grankogle, snuser til blomster, kigger på ænder, leger på legepladsen. 





De af Jer som har læst med noget tid, ved lidt om at Majas første år ikke har været lutter lagkage - siden august sidste år har vi skruet helt ned for blusset: kun været hjemme og små ture til det lokale bibliotek, kun besøg af bedsteforældre, masser af fokus på at læse hvornår hun har behov for pauser, og masser af pauser. Vi har lært tegn-til-tale, og i januar begyndte Maja selv med de første tegn - i løbet af den seneste måned er ord begyndt at komme som perler på en snor, og der kommer nye hver dag. 

Det er fuldstændig ubeskrivelig fantastisk at opleve hende udforske verden - til trods for at det er en "lille" verden. Den store verden må vente lidt - det vigtigste er at hun trives, for med trivsel kommer udvikling.


21 kommentarer:

  1. Nåhr, hvor dejligt :-) Stort tillykke med hende!

    SvarSlet
  2. Hej Mette
    Hvor dejligt og det er da et kæmpe skridt i bogstavligste forstand. Jeg var ikke klar over at du har en datter med store udfordringer. Vi har selv en større pige, som vi har vores udfordringer med, det er dog på et andet plan - tror jeg.
    Dejligt at høre, at I har fundet frem til noget der virker for hende og for jer. Det er vigtigt.
    Hilsner fra
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina,
      Tak for din kommentar :-)
      Vores datter har et meget sart sansesystem, især på det taktile (berøring) og det har betydet at hun har været langsom i hendes udvikling, og haft lange perioder hvor hun har været træt, indelukket og haft det rigtig svært. Hun har været igennem en del undersøgelser (og jeg har måtte lytte til en del: du skal bare presse hende og lade være med at være så pylret..).
      Det er en længere historie, men kort fortalt har vi forsøgt at holde fast i vores egen fornemmelse for hvad der er rigtigt for hende, læst os til en masse og så har vi en dygtig ergoterapeut med på sidelinien.
      Kh Mette

      Slet
  3. Sikke en fantastisk opdatering.. Og hold da helt op.. Hun er skøn

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak - det var også dejligt at kunne skrive den :-) Ja, jeg synes også hun er skøn :-)

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Åhr, sådan en opdatering bliver man da bare glad af!! Dejligt at høre, at I har fundet en model, der virker og stimulerer sådan en vild udvikling :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Dorte :-) Det er ret vildt at der sker så meget lige nu - og at hun kan håndtere det og bare bliver ved. Jeg kniber en tåre af bare glæde indimellem - det må man godt som mor, ikke? :-)

      Slet
  6. Sikke en skøn nyhed! Stort tillykke med datteren. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Christina :-) Ja det er skønt :-))

      Slet
  7. Tillykke med datteren! Sikke en dejlig nyhed. Hvor er det skønt både for hende selv og jer forældre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mette :-)) Vi nyder det :-)

      Slet
  8. Tillykke med hendes fødselsdag og tillykke med udvikling :-) Det lyder til at have været den helt rigtige beslutning at være hjemme med hende og følge hendes behov. Og den store verden vil også være der den dag hun er klar til den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis Line, verden skal nok være der når hun er klar :-)) Tusind tak for din hilsen :-)

      Slet
  9. Hold op hvor skønt :D Dejlige, dejlige fotoes.

    - Anne

    SvarSlet
  10. Ååååh søde Mette - hvor blev jeg bare glad, da jeg læste dette indlæg. Jeg sidder med kuldegysninger på begge arme og et stort smil, mens jeg skriver disse ord! Stort (omend forsinket) tillykke herfra; hvor er jeg glad på jeres vegne - det viser bare, at I har gjort det helt rigtige og bare haft fingeren totalt på pulsen mht. jeres datter, selvom det har været hårdt - uden tvivl! I holdt fast I det, som I KUNNE MÆRKE VAR DET RIGTIGE FOR JERES DATTER <3
    Det er SÅ godt!

    Jeg har ofte tænkt på, hvordan det mon stod til hos jer med henblik på Maja - men har ikke ville spørge direkte... Det var en dejlig nyhed!

    KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lilly, Tusind tak for din dejlige kommentar :-) Må også indrømme at jeg render rundt med halvvåde øjne indimellem - det er rørende at opleve hvor meget hun nu kan og udvikler sig.
      Men-men, træerne vokser ikke ind i himlen, og storebrors fødselsdag med et meget begrænset antal gæster har givet 3 svære dage - nu tror jeg vi er ved at være ovre det. Det er en balancegang (hvor linen flytter sig hele tiden....)
      Men vi bliver hele tiden klogere på det, og selvom jeg i mit stille sind har tvivlet meget (over mange ting), så ved jeg at beslutningen om at hun ikke skulle passes ude har været helt rigtig. Og nu oplever vi så også at det seneste år hvor vi har skærmet hende meget fra omverdenen, giver pote. Hvad fremtiden så bringer... ja, det er svært at sige. Men trivsel er vejen frem, det er der ingen tvivl om.
      Du er altid velkommen til at spørge, fx via mail :-)
      Kh
      Mette

      Slet
  11. Sødeste Mette! Hvor bliver jeg glad over dette indlæg som helt havde passeret mig i ferieperioden :) hvor er det fantastiske billeder af jeres guldklump. Og vidunderligt at I har muligheden for at lytte så mejeg til hendes behov og ikke lader jer stresse og presse og kloge Åger der mener I skal presse på, for det ville være det absolut værste at gøre, som I allerede ved ;) du har sikkert allerede læst dem, men ellers vil jeg anbefale jer at læse Elaine N. Aron's bøger 'særligt sensitive mennesker' og 'særligt sensitive børn' de er virkelig fantastiske og beskriver det sensitive sind så godt og giver en rigtig god vejledning i at håndtere det at være sensitiv eller pårørende til en særlig sensitiv :) Manden her hjemme har også læst dem, og mange små (og store) misforståelser bliver nu helt undgået fordi han nu meget bedre kan takle både mig og sønnen. Og den giver også gode argumenter overfor omgivelserne der til tider kan have meget svært ved at forstå prioriteringen med en lille verden :)

    Og så skal Maja da også lige have et STORT forsinket tillykke med de 3 år - en stor dag, og nok endnu større med den fart hun pludselig har på.

    Kram fra Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Karina, Tusind tak for din kommentar, den er jeg glad for :-) Som jeg netop skrev til Lilly, så går det stadig op og ned, men hun er bare meget mere robust nu - og så hjælper det enormt meget at hun nu selv går rundt - og ikke mindst at hun har lyst til at udforske verden. Der kommer også hele tiden flere ord og nu også små sætninger :-D
      Vi har holdt fast ift fagpersonalet som har presset os, men det har været en hård omgang, og jeg føler mig desværre meget dårligt behandlet af flere af dem. Det er rigtig ærgerligt, og jeg forsøger at ryste det af mig. Små skridt i den rigtige retning :-)
      Jeg har læst en del af bogen 'særligt sensitive børn', og synes også den er virkelig god. Også bogen 'Sanseintegration hos børn' af A. Jean Ayres har hjulpet mig meget. Lige pt læser både min mand og jeg bogen 'Harmoniske unger' og den er fuldstændig fantastisk
      Kh
      Mette

      Slet