søndag den 23. august 2015

Gæsteindlæg: Louises genbrug af tøj

En sød læser kontaktede mig med billeder af hendes genbrug af tøj. Jeg blev både imponeret og nysgerrig på processen. Heldigvis ville Louise gerne dele både processen og hendes tanker om genbrug, i et et gæsteindlæg. Tusind tak Louise :-)


Hej, jeg hedder Louise og er gæsteblogger hos Mette, Made by Madvig. Temaet for dette gæste indlæg er genbrug af tøj.

Sidste sommer var jeg så småt i gang med at pakke, til vores forestående ferie. I den anledning fik jeg gennemgået min mands tshirts. Han havde rigtig mange poloshirts liggende, som han ikke rigtig brugte mere. Jeg var virkelig rigtig træt af, at se på dem - men de var næsten for gode at smide ud. 

Samtidig var det jo en rigtig varm sommer sidste år, og min søn der dengang var to år manglede sommertøj. Jeg havde egentlig virkelig forelsket mig i følgende shorts


Men havde desværre ikke tid til, at sy dem. Men så fik jeg øje på polotshirtene min mand havde liggende. Spurgte om jeg ikke måtte hapse et par stykker sammen med nogle gamle skjorter, som han ikke brugte længere.

Inden aftenen var omme, havde jeg fået lavet følgende :



I år kan han stadig passe de tre par shorts, jeg nåede at sy sidste år. Dog har jeg i år syet to tshirts, hvor jeg har genbrugt ærmerne samt ryggen.Egentlig kunne jeg jo bare have afleveret, min mands gamle tøj til genbrug - og så havde syet af nyt stof til min søn. Men da det er mig, der køber tøj til både søn og mand - er jeg så heldig at jeg ofte kan kombinere noget brugt med rester af nyt jeg har liggende. Jeg synes det er total win-win, da jeg på den måde får brugt selv små rester af nye metervarer op. 

Og hvorfor er det interessesant, med det der genbrug? For mit vedkommende er det både et spørgsmål om spare mine omgivelser for ny producerede varer, som virkelig belaster miljøet. For hvis jeg kan bruge noget af det tøj, som min mand ikke længere benytter til min søn. Så har jeg frigivet midler til, at jeg kan købe GOTS certificerede metervarer - som lige er en anelse dyrere end ikke certificerede metervarer. Og hvorfor det? Jo, min erfaring er nemlig at både farve og facon holder, i det jeg har syet. Det er bare så bittert, hvis et stykke tøj ligner noget som er vasket 30 gange, efter første vask så derfor køber jeg kun metervarer af GOTS certificering.

Jeg er også rigtig glad for, at det ikke indeholder nogen former for skadelig kemi - hvilket er en af de andre grunde til, at jeg også i fremtiden vil sy af brugt tøj. Når tøj har været vasket og gået med gennem noget tid, så forsvinder den skadelige kemi fra tøjet. 

Ved godt, at vi får miljøpåvirkninger mange steder fra - og nej, jeg kan ikke hindre alle påvirkninger - men jeg kan være med til at minimere cocktaileffekten ved at tage nogle valg på min families vegne.
DIY på hvordan jeg laver shortsene følger.














Her er to andre billeder fra Louise, til inspiration.




5 kommentarer:

  1. Jeg elsker genbrug/upcycling. Sikken et dejligt indlæg.

    SvarSlet
  2. Hej Louise og Mette!

    Sikke et fedt og inspirerende indlæg! Jeg er helt vild med idéen og har allerede 'set mig varm' på en af hubbys gamle polobluser, som han har spildt olie på nede i værkstedet ;-)))))

    KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder spændende Lilly :-)) "Heldigt" at han havde spildt olie, hva? ;-))

      Slet
    2. Hihihi! JA; han sidder i selvsamme bluse lige nu efter nogle timer nede i værkstedet! Jeg regner med at 'hapse' den efter sommeren, så der kan laves shorts a la Louises vejledning til næste sommer. Jeg vil ikke til at sy mere sommertøj nu...meeeen næste år! ;-)

      Slet