mandag den 10. august 2015

Klip en børneskjorte af en genbrugs herreskjorte

I går viste jeg en drengeskjorte frem, syet af en genbrugsskjorte.

Jeg har løbende kigget efter pæne herreskjorter i 100% bomuld i genbrugsbutikkerne, og de har ikke været svære at finde. Skjorterne jeg har købt, er alle i virkelig god stand og har kostet 20-25 kr stykket (min mand slider skjorterne op ;)

Det er kun lige jeg kan få plads til en str 8 år skjorte, - faktisk blev jeg nødt til at snuppe lidt af ærmet af en hvid skjorte, til de sidste ting.

Her er fremgangsmåden, håber I kan se det, selvom billederne er blevet mørke:

Starter med et styk krøllet skjorte og et skjortemønster str 8 år (Theo fra zonen09):


Jeg klipper ærmer, ryg og forstykke fri (og strøg dem, for de var meget krøllede)


Og efterlader dette:


Skjorten jeg bruger her er en "slim fit" og derfor måtte jeg igang med at sprætte indsnit i rygstykket op. Det efterlader lidt huller, men som regel forsvinder de når skjorten er vasket. 
På rygstykket passer rygstykket, 1 skulderstykke og 1 krave:


Forstykkerne passer på forstykkerne - en af gangen, da de kun lige kan være der:


På et ærme placerer jeg de to korte ærmer. Det andet kravestykke passede ikke, så det blev lagt til side:


Dernæst brugte jeg det andet ærme til belægningen på skjortens forstykker:


Og der blev plads til en lomme på en rest af et ærme, og 1 stolpe på en rest:


Til sidst manglede jeg stof til 1 krave, 1 stolpe og 1 skulderstykke (der skal bruges to af hver). Derfor fandt jeg en brugt hvid herreskjorte frem og brugte et ærme af den:


Jeg har brugt KAM knapper (og strøget strygelærred på belægningerne, som forstærkning). 


3 kommentarer:

  1. Den er så fin, super idé

    SvarSlet
  2. Tusind tak for udførlig fremgangsmåde til VIRKELIG at genbruge! Hvor er det et fedt koncept, Mette - og jeg er vild med slutresultetet :-))) Meget inspirerende. Tror jeg skal på skjortejagt.... ;-) KH Lilly

    SvarSlet