fredag den 21. august 2015

Waffelsweater

I juni og juli købte jeg en garn til efterårets strik - både til mig selv, og begge børn. Der er noget helt specielt, og meget dejligt, ved at kunne "pakke" børnene ind i en varm hjemmestrikket uldtrøje, synes jeg. Og nu hvor jeg selv er kommet igang med at strikke, vil jeg enormt gerne strikke en masse til dem. Det går dog noget begynder-langsomt med strikke tempoet - og det rækker ikke helt til ønsket om, at kunne fylde garderoben op med hjemmestrik. Det tager lang tid og jeg er dybt imponeret over dem som sprøjter hjemmestrik af pindene :-)

Så jeg har uddelegeret en cardigan til min mor, og så er "strik til mig selv" projekterne sat midlertidigt på hold. Forsøger at holde mig til et strikkeprojekt ad gangen.

Med det vejr vi havde i juli, var det ikke uudholdeligt at strikke i uld - faktisk helt naturligt :)
Jeg fik strikket en grøn waffelsweater i Engleuld (mørk grøn 35) til Nicolai. Da den var blevet vasket, blev den meget stor.... jeg strikker nok i det hele taget lidt for løst, især vrangmaskerne, og da der er en del vrangmasker, blev det altså resultatet. Efter en del minutter i en venindes tørretumbler (vi har endnu ikke fået købt os en), fik den en bedre størrelse til en 8 årig - men den er også blevet lidt "filtet agtig". Er spændt på hvordan den arter sig efter næste vask..



Til Maja er jeg igang med en cardigan, også i Engleud (Jeansblå 30), og den skrider fint nok fremad - det er bare knapt så omfangsrigt et projekt, at strikke str 3 år :)
Nu forsøger jeg, at strikke meget stramt, hvilket absolut ikke øger tempoet...


4 kommentarer:

  1. Sejt du er kommet så godt igang med det der strikketøj, jeg er bare ikke gode venner med garn - så indtil videre ligger jeg stikke opskrifterne ud til svigermor, så er vi ind imellem heldige at få en fin trøje retur :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da også bare dejligt at få strik fra svigermor :-D
      Min mor strikker også til begge mine børn - og endda også en sweater til mig sidste år - og nu ved jeg jo hvor stort et arbejde det er, så det er jeg meget taknemmelig over :-)

      Slet
  2. Fedt at du er kommet i gang med qt strikke! Og super flot sweater!! :) jeg har erfaret efterhånden, st jeg ikke gider forsøger at ændre på måden, jeg strikker. Det fører bare til ømme skuldre... Så hellere følge lidt med i, om min strikkefasthed passer til modellens størrelse og så ændre på pindstørrelse , hvis det skulle være helt skævt. Ved ikke, om du kan bruge det til noget dog :) alle finder som regel en model, der virker for dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorte :-)
      Jeg kan helt sikkert bruge det - jeg er bare ikke super skarp til det der med lige at gennemskue pindstørrelsen. Det kommer nok med erfaringen. Og de gange jeg har lavet en strikprøve, har jeg måske strikket lidt strammere, og når jeg så strikker sweateren, så bliver det mere og mere løst efterhånden som det skrider frem.... :-D
      Da jeg startede på den blå cardigan, og med den grønne sweater i frisk erindring, strikkede jeg så stramt at jeg fik ondt i kæberne (helt sammenbidt!) - så der løsnede jeg lidt op :-D

      Slet