onsdag den 9. september 2015

Tilretning af genbrugskjole i silke (to-do, ta-daaa)

I sommers købte jeg en blå silke kjole i genbrug. Stoffet er lidt kraftigt, sådan hør-agtigt. Den er skøn at have på og jeg har brugt den en del - men den var lige det største og så ville jeg gerne have lommer tilført.

Det fik jeg gjort i går aftes og da det var mørkt tog jeg ikke billeder undervejs, så her er en kort beskrivelse:
 - sprættede oplægningerne op i bunden og ved ærmerne (kun ved sidesømmene)
 - målte op hvor meget jeg ville tage ind, ved at prøve kjolen og sætte 3-4 nåle diagonalt i hver side
 - klippe sidesømmene af en centimer inde (som jeg havde målt mig frem til)
 - syede lommer (af en rest Liberty stof) og satte dem i
 - syede sidesømmene

Jeg prøvede lige kjolen på, og havde fået sat lommerne for lavt - det er ikke så praktisk og ser fjollet ud, så jeg måtte sprætte dem op igen, og flyttede dem 2 cm op - det hjalp. Kunne godt have flyttet dem 3-4 cm, men da de er okay hvor de nu er placeret, blev de siddende.

 - overlockede sidesømmene
 - syede oplægningerne i bunden og ærmerne

Vupti - "ny" kjole


Jeg regner med at bruge den i efteråret, med strømpebukser, støvler og en cardigan.

9 kommentarer:

  1. Hvor er du bare god! Den er så lækker og fed detalje med liberty-lommer.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  2. Det er fedt når man får det gjort.
    Jeg har sådan en sy-trang i dag, og tror bare jeg skal gå igang!!
    Ps - glæder mig til at se kjolen i et outfit, den er virkelig fin

    SvarSlet
  3. Smart :) det er godt tænkt - og flot udført!!

    SvarSlet
  4. Gode detaljer -- den skal nok blive en god basis-kjole i din efterårsgarderobe -- for den er lækker :-)

    SvarSlet
  5. Fedt med genbrug.
    Elsker at se hvad andre kan få ud af gamle ting, desværre er jeg ikke selv så godt til det.

    Kh. Linette

    SvarSlet
  6. Den er da blevet totalt fed, Mette - godt gået; og genbrug: win-win! :-)
    God weekend til dig og dine :-) KH L

    SvarSlet
  7. Tak allesammen for Jeres kommentarer :-)
    Er netop drattet omkuld i sofaen og tror ikke jeg kommer op igen før sengen kalder ;-)
    Ha en rigtig god aften :-)

    SvarSlet