fredag den 30. oktober 2015

Efterårs og vintertøj

Forleden skrev jeg om hvad der er sket med min garderobe hen over sommeren. Mine tanker for efterår og vinter, var oprindeligt, at jeg ville forsøge, at bruge noget af mit sommer tøj i kombination med for eksempel en uld cardigan.

Den tanke er jeg gået fra, og har pakket sommertøjet væk. For jeg kunne mærke, at jeg havde lyst til forandring. Først forsøgte jeg at skubbe tanken fra mig - for det er jo både dyrt og ikke særlig bæredygtigt, hele tiden at købe nyt. Men jeg endte alligevel med at pakke sommertøjet væk.

Og straks det var gjort, kunne jeg både se og mærke, at det var rigtigt for mig. Sommertøjet hang simpelthen og forstyrrede - både visuelt og pladsmæssigt. Der kom lidt luft i skabet, hvilket gjorde at jeg lettere kan se hvad jeg har - og sætte mere pris på det. Lidt tankevækkende at oprydning på den måde skaber mentalt ro. Jeg oplever faktisk det samme, efter oprydning andre steder i vores hjem.


Mit skab består nu at ca 1/3 del hjemmesyet og strikket, ca 1/3 genbrugstøj og ca 1/3 nyt bæredygtigt tøj. Udover skabet har jeg en kommode med bukser, yogatøj og basis ting som t-shirts, undertøj, og tørklæder.  

Jeg håber at, det at pakke sommer tøjet væk, og have flere efterårs/vinter ting, kan forlænge holdbarheden på både sommer og vintertøj...  Fordi det ikke bliver så slidt og fordi jeg får oplevelsen af, at genopleve glæden ved tøjet når det hentes frem igen. Det har jeg ikke fået gjort tidligere - jeg har kun pakket et par uldne sweatre væk om sommeren. Og resten af tøjet har hængt der året rundt.

Jeg var også igang med at planlægge hvilke bluser jeg ville sy til efterår og vinter, men efter oprydningen, tænkte jeg mig alligevel om en ekstra gang, og besluttede at holde mig til eventuelle fund i genbrugsbutikken. Jeg elsker jo at sy, men kan mærke at lige nu trækker garnet og strikkepindene langt mere (+ den bløde sofa på en mørk efterårseftermiddag og aften ;).

Planen er at få strikket i hvert fald én sweater mere til mig selv hen over vinteren. Og så kan jeg sagtens klare mig med et par genbrugsfund af bluser/t-shirts/skjorter.

Jeg har dog også købt et par stykker nyt tøj, og måske byder weekenden på en mulighed for at få taget et par billeder.

Hvordan gør du i over gangen til efterår og vinter? Skifter du meget ud, syer nyt, eller finder du gode klassikere frem fra kasserne?

4 kommentarer:

  1. Hej Mette - det er spændende, at læse om dine tanker omkring din garderobe. Jeg pakker også sommertøjet væk. Især lyse sommerkjoler.
    Nu syer jeg en hel del af mit eget tøj (ca. 70%), så det jeg køber, vil oftest være det, der er for svært at sy eller tager alt for lang tid - og så selvfølgelig strik. Jeg er nærmest besat af lækker strik fordi jeg ved, at jeg ikke selv kan (eller har tålmodighed til at) fremstille det.
    Jeg planlægger den kommende sæson og finder mønstre og stoffer - men en stor af glæden ved at sy er også at sy det, lysten peger på. Det er en hobby for mig og skal helst ikke ende i pligt. Jeg har derfor mine planer - men barnet i mig glædes også ved at skippe planerne og bruge en uges tid på et rent lystprojekt.. Mit næste planlagte store projekt er en skræddersyet uldfrakke. Jeg glæder mig som et lille barn til at komme igang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Mette :-) Det er simpelthen så godt gået, at du syer 70% selv, og jeg synes du syer nogle flotte (og svære) ting. Det må være enormt tilfredsstillende :-)
      Jeg er heller ikke god til at sy noget af pligt, så det var godt jeg lige fik tænkt mig om en ekstra gang.
      Glæder mig til at følge med når du syer uldfrakken - mon ikke du deler lidt af processen på instagram? :-)

      Slet
  2. Hej
    Jeg har faktisk aldrig overvejet det med at pakke sommertøjet væk, men det er da en super god ide. Det tror jeg at jeg vil gøre her i weekenden. Det ville helt sikkert åbne mine øjne for mit tøj på en helt anden måde. Og tænk hvilken glæde man må få når man pakker sit guld ud igen til sommer... Jeg må i gang..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte, Dejligt hvis du bliver inspireret. Du må endelig skrive om hvordan du har oplevet det, altid spændende at høre andres erfaringer :-)

      Slet