tirsdag den 20. oktober 2015

Status på "Ny garderobe 2015"

Da jeg startede ud i april/maj med aktivt at forsøge at skabe mig en "Ny garderobe i 2015", var mit daværende tøj skab i en ret ynkelig forfatning. Faktisk åbnede jeg sjældent skabet, for der var stort set aldrig noget jeg havde lyst til at tage på. Det føltes som en omfattende opgave, som jeg ikke helt vidste hvordan jeg skulle få taget hul på.... hvorfor jeg havde ignoreret tøjskabet længe. Nu er jeg rigtig godt igang og på vej, synes jeg selv.

De største ændringer er:
  • Farve paletten som jeg definerede i april, har hjulpet mig til ikke at komme ud i en masse fejlkøb - både af stof og tøj. Jeg har ikke brugt den så aktivt, og der er ingen regler forbundet med den - men den har ligget i mit baghoved, og jeg har stort set holdt mig til de farver jeg valgte på det tidspunkt. Det er ret tydeligt for mig at øvelsen med at definere farvepaletten, gjorde at jeg fik "ryddet op" i mit eget hoved, især når jeg kigger på stof (og det sker jo...:) Når jeg går tilbage til indlægget med farve paletten kan jeg se at der er mange farver, og at jeg sagtens kunne dele de eksisterende farver op, i en til sommerhalvåret og vinterhalvåret. Måske det kommer en dag, lige nu virker det ikke nødvendigt. 
  • Jeg er begyndt at gå i kjoler. Tidligere var kjoler stort set ikke en del af mit tøj skab. Det var en ret konkret beslutning om, at nu skulle kjolerne have en chance, og jeg er blevet rigtig glad for den afveksling det giver. Det gør nemlig også, at jeg nyder at gå i jeans igen (og dem var jeg simpelthen SÅ træt af i foråret)
  • Selv med et begrænset budget - det kender de fleste nok - har jeg, ved hjælp at genbrugstøj og selv syet tøj, alligevel fået en masse "nyt" tøj i skabet. 
  • Sortering og oprydning over flere omgange, har betydet at en meget stor del af mit gamle tøj, er afleveret i en lokal genbrugsbutik. Her håber jeg at andre kan få glæde af det, og pengene går til et godt formål.
Samlet set, har jeg i løbet af sommeren oplevet, at jeg altid havde noget i skabet som jeg havde lyst til at tage på. Det er faktisk den største - og bedste - forandring.


Jeg er ikke specielt fokuseret på mode - naturligvis bliver jeg inspireret, og jeg tager også mig selv i at tænke: "jeg MÅ eje det stykke tøj". Men jeg ved også, at det som regel går over igen. Jeg forsøger i stedet at have fokus på: 

  • Materialet - helst så naturligt som muligt, da jeg bliver mere og mere opmærksom på, at jeg har det bedst i naturmaterialer.
  • Farver og kombinationsmuligheder med mit eksisterende tøj. For mig er der er ingen tvivl om, at et skab bestående af tøj som kan kombineres på kryds og tværs, er langt mere langtidsholdbart og dermed bæredygtigt. Også økonomisk giver det god mening.
  • Økologisk og bæredygtigt eller genbrug. Efter jeg har besluttet, at det giver bedst mening for mig, at købe indenfor de tre kategorier, har jeg lært en masse nyt og har fundet tøj og stof som jeg synes, er af virkelig god kvalitet. Så det har jeg tænkt mig at fortsætte med, og jeg lider på ingen måde afsavn - tværtimod :-)
Jeg håber selvfølgelig at jeg efterhånden kan få skabt min egen personlige stil, - uden alt for meget - uplanlagt - slinger. Det er ikke gjort med et snuptag, men tager tid.


3 kommentarer:

  1. Det lyder som en super god process og forbedring. Det er jo godt at tage det langsomt, og jeg bliver virkelig inspireret af at du ligesom virker "tilpas" med at det er et langt sejt træk, og at man ikke står med drømme garderoben fra den ene dag til den anden..

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - lige nu har jeg ro på og accepterer at det ikke sker i morgen - men jeg har været utålmodig undervejs, især i starten :-) Der kommer dog sjældent gode beslutninger, og langtidsholdbare køb, af utålmodighed, - i hvert fald ikke hos mig.

      Slet
  2. En veldig fornuftig opprydning. Det føles så mye bedre å ikke ha skap som er overfylt. Jeg holder også på å rydde selv i dag. Skal levere masse til gjenbruksbutikken :)

    SvarSlet