onsdag den 7. oktober 2015

Vinter overtøj uden kemi

Beslutningen om, at min egen garderobe - i det omfang det er muligt - skal være økologisk, gerne hjemmelavet og helst så bæredygtig som muligt, smitter af på stort set alle andre indkøb herhjemme.

For hvis jeg gerne selv vil gå i tøj som har haft den bedst mulige vej, så skal mine børn naturligvis også.

I august begyndte jeg at søge efter information om vinter overtøj og støvler til børn. Jeg havde selvfølgelig hørt om flourstoffer, men var ærlig talt ikke specielt godt inde i præcis hvori det farlige lå, eller hvad jeg skulle gå efter, for at undgå det. Og jeg måtte hurtigt erkende, at det er et område som er ret svært at gennemskue, fordi producenterne ikke ligefrem reklamerer med hvilke kemiske stoffer overtøjet indeholder - og måske er de ikke engang selv klar over det. Du kan læse et blogindlæg her, som ridser problemstillingerne op. Rose linker til hendes guide for overtøj uden kemi, og jeg har meldt mig ind i Grøn Stue, i erkendelsen af, at jeg ikke selv når at undersøge alting.

Jeg er endt med at købe brugt vinter overtøj til begge børn - også støvler. Når støvlerne har en god kvalitet og ordentlig hælkappe, har jeg ikke noget problem med at de går i brugte sko. Når tøjet er brugt, kan man håbe at eventuelle flourstoffer er vasket ud, og så er brugt tøj mere bæredygtigt end nyt. Og der er masser af flyverdragter til salg... :-)

Som billederne viser er Didrikson et yndlingsmærke hjemme hos os, - det var det også før jeg læste om flourstoffer hos Grøn Stue.


Det grønne sæt er til Nicolai, købt brugt, 5 min fra vores hjem og til under halv pris af et nyt sæt. Han havde samme sæt (et nummer mindre) to vintre i børnehave årene, og jeg skal hilse og sige, at vintersættet blev testet til det yderste. En kold og hvid vinter, og en våd og mudderbrun vinter klarede sættet og drengen, uden at fryse og uden huller i tøjet. Efterfølgende solgte vi sættet videre, da det var i ok stand, til at blive brugt en vinter mere.


Støvlerne er i læder og fra Angulus, som han selv var med ude at prøve og godkende. Jeg har købt en god læderfedt og det fungerer rigtig godt til de læder sko børnene går med lige nu. Er lidt spændt på hvordan det forløber, hvis vi får en meget våd vinter.

De blå sko er et par brugte Arauto Rap, dog et nummer for store, så det står klar i skabet til det bliver forår :) Regntøj til Nicolai er hans H&M regn jakke fra sidste år, et par nye regnbukser og nye gummistøvler. Her er jeg gået efter mærker som er uden flourstoffer og PVC og vi endte med regnbukser fra Didrikson og et par ret dyre gummistøvler fra Aigle. Gummistøvlerne er han heldigvis virkelig glad for og siger de er de bedste gummistøvler han har gået i. Og jeg tænker at de kan sælges igen, når han vokser ud af dem.


Til Maja har vi købt brugt Didrikson regntøj og flyverdragt, to par brugte Kavat læder sko og et par brugte læder Angulus vinter støvler.

Fordelen ved at holde sig til et mærke, er at man hurtigt lærer størrelserne at kende - for det er naturligvis en udfordring ved at købe brugt tøj som sendes med posten og ikke kan returneres.

De samlede udgifter for det brugte tøj/sko er knap 1.500 kr (incl porto) - ny pris ville have løbet op i ca 6.000 kr. Så der er mange penge at spare ved at købe brugt.

Er du opmærksom på flourstoffer når du køber ind?

6 kommentarer:

  1. En god læderfedt klarer også nemt en våd vinter - vi bruger ikke andet til vores læder fodtøj og sidste våde vinter gik jeg helt tørfodet igennem ;)
    Fedt du har lykkes med at finde alt brugt - sko og støvler er jeg ikke selv fan af brugt, men resten køber jeg også gerne brugt og sælger (eller giver) altid ungernes aflagte videre, hvis det er i ok stand, hvilket særligt Lunas så aldrig er - den tøs forstår vvirkelig at slide tøj og sko helt op. Det med flourstoffer har jeg ikke som sådan overvejet men vælger altid økologisk tøj hvis muligheden er der. Men har nok opgivet kemijunglen en smule må jeg erkende...

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre du kom tør gennem vinteren med god læderfedt - Så er der håb for os :-)
      Det med kemi er diffust og svært at gennemskue. Jeg ville ønske det var helt klart og tydeligt, men der er noget vej endnu...

      Slet
  2. Tak for et meget inspirerende indlæg.Jeg har også tidligere været meget opmærksom på uheldige stoffer, men det er som om jeg er faldet lidt af på den, som børnene er blevet ældre... Min strategi er, at især det tøj, der sidder tæt på huden skal være ordentligt - og så skal alt tøj (og stof) vaskes før brug.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kan bruge det Mette :-) Jeg kender godt det med at når børnene bliver større, så mister man lidt fokus på det - det er måske fordi de små, er så fine og "rene" :-) Og så tænker jeg, at kemien jo både er usynlig og konsekvenserne er diffuse - to ting som begge kan gøre at det kan træde i baggrunden.
      Helt enig i vask af alt tøj og det inderste må være vigtigt :-)

      Slet
  3. Der er SÅ mange penge at spare, jeg køber for det meste alle mine ting til hjemmet brugt, da de stort set aldrig fejler noget...

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret Joan, der er mange penge at spare. Jeg er også begyndt at forsøge at finde brugt, før jeg kigger på nyt, med stort set alle ting. Og som regel lykkedes det at finde tingene brugt :-)

      Slet