tirsdag den 10. november 2015

At have høns

I maj måned fik vi høns og de har lige siden leveret 3 æg hver eneste dag. Her i vinterhalvåret hvor det er mørkt, falder æglægningen dog, men det er altså ikke sket endnu.

At have høns er ganske enkelt genialt, synes jeg, og det er der flere grunde til:

  • En meget stor del af vores madaffald bliver forvandlet til æg - det er at reducere mad spild på en, i mine øjne, meget værdiskabende måde. Vi får 3 æg, som tak for en masse rester vi ellers ville have smidt i skraldespanden. Især med mindre børn, som efterlader halve (og tørre) rugbrødsmadder samt en halv skål havregryn med mælk eller havregrød - hønsene kaster sig over det. Jeg har en hønseskål og en kompostskål stående på køkkenbordet, ofte med et låg på. Stort set hver dag er begge skåle halvt eller helt fyldte. Brødrester ligges i blød i lidt vand. Det er muligvis lidt fjollet, men jeg er stadig, efter 6 måneder som hønseejer, begejstret over den cirkel: skrald bliver til hønsemad, som bliver til æg. Vores eget lille øko-system :-)

  • I hele sommerhalvåret har jeg snuppet et par håndfulde skvalderkål og/eller mælkebøtter på vej op i baghaven hvor hønsehuset er. Ukrudt bliver modtaget med begejstring af høns. Aldrig har vi haft en så ukrudtsfri have. Indimellem fylder jeg et par spande med ukrudt (vi har en stor have), og snupper alle de regnorme jeg kan finde. Så er der fest i hønsegården :-) Det at fjerne ukrudt har fået en anden betydning og et formål.
  • Høns kræver meget lidt pasning. Vi lukker dem ud om morgenen og ind om aftenen. Giver vand hver 3-4 dag, og foder fyldes op cirka en gang om ugen. Hver morgen får de et par håndfulde korn, når de bliver lukket ud, og om eftermiddagen får de mad affald fra køkkenet. Hvis man synes den daglige pasning er virkelig træls, så skal man naturligvis lade være med at få høns. Jeg synes det er hyggeligt, også på regnvejrdage, at sige godmorgen til vores hønse-damer. 


  • Hønsene elsker os.... det er naturligvis en overdrivelse... - men de er meget opmærksomme på os, og reagerer straks når de ser os. Selv når jeg åbner terressedøren eller vinduet i soveværelset i den anden ende af haven, gokker de glade over udsigten til et besøg (og mad, ja). At have høns gør, at vi kommer meget mere ud i haven året rundt, og befinder os meget mere i den bagerste del af haven, hvor hønsehuset og køkkenhaven er. Det synes jeg er en fordel - at være udenfor, er til gavn for både små og store mennesker. 
  • Børnene synes det er sjovt, og jeg tænker, at det er fint for dem at vide lidt om dyr og hvor maden - eller i hvert fald æg - kommer fra. Maja vil altid gerne med op og hente æg, og går glad og stolt afsted med et æg i hver hånd :-)

At bygge hønsehus og løbegård
Der er mange måder at få hønsehus og løbegård på. Vi havde købt et lille samle-hønsehus sidste sommer, og det er bestemt ikke den billigste løsning. Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok have kigget efter et brugt legehus eller brugte brædder, og så bygget af det. Ulempen ved at finde brugt, kan være, at det tager lidt ekstra tid at finde og få samlet materialerne sammen. Men det kan gøres billigt. En anden ulempe er, at træet kan være behandlet med maling eller træbeskyttelse, du måske ikke har lyst til, skal i jorden eller dine høns skal hakke i, og/eller sove i. Det må være op til den enkelte. Jeg har læst om en erfaren hønseholder, som byggede et hønsehus af et gammelt køkkenskab - og den holdt i mange år. Det behøver ikke at være så svært, og sikkert heller ikke, at være så økologisk, som vi har valgt at gøre det.

Vi har lavet en løbegård hvor der er cirka 3 kvm per høne, vi har valgt træ og træbeskyttelse som er økologisk, vi fodrer dem med økologisk fuldfoder. Det koster lidt mere, men det er ikke meget.



Til løbegården valgte vi at købe ubehandlet træ, i modsætning til trykimprægneret træ, og derefter at behandle det med grunder og trælasur (fra Auro). Træet skal have 4 lag i alt, og det tager naturligvis ekstra tid i byggeperioden (hvor både børnene og vi selv var utålmodige). Resultatet er blevet rigtig godt: træet har fået en nærmest tyk hinde og kan, i modsætning til konventionelt træbeskyttelse, ånde (jeg er ikke træbeskyttelses-ekspert, men det er hvad har jeg ladet mig fortælle). Selve hønsehuset har  fået samme behandling, og vi håber at have et hønsehus og -gård i mange år.

Hvis du selv har lyst til at have høns..
Og er nybegynder, som vi var, så kan jeg anbefale at låne bøger på biblioteket. Vi brugte bogen Økohøns - Selvforsyning til husbehov" af Jens Juhl og Sølva Falgren. Jeg synes den kommer rigtig fint rundt om opstart som hønseejer.
Jeg kan også anbefale at læse Signe Wennebergs Guide til høns. Signe har mange års erfaring med høns, giver nogle rigtig gode fif, og så ligger hun vægt på, at det ikke behøver være så svært.
Hvis du har venner eller bekendte med høns, kan de besøges. Jeg var på besøg hos flere for at se deres hønsehus og høre om deres erfaringer.


4 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig beretning :-) Jeg drømmer også lidt om det, men ved ikke om det bliver til noget.
    Kh Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbet :-) At drømme er en start :-)
      Kh
      Mette

      Slet
  2. Mette for hulen - hvor er det bare et SKØNT indlæg! Jeg får helt kuldegysninger af glæde! Sikke nogle GLADE høns; de stortrives jo og det du beskriver er win-win i den flotteste forstand! Så fedt.
    Jeg kan da godt forstå, at du stadig er vildt begejstret (også efter 6 mdr.) over den fantastiske 'byttehandel' I har gang i med jeres skønne høns! :-) Tænk sig hvis den slags her tog fat på et globalt plan...wow! (Jeg får helt ondt i maven, når jeg går forbi bakkerne med æg fra burhøns i supermarkedet!).
    Som du jo ved, er vi i gang med at skulle finde et nyt hjem - pga. nedgangen i løn ved mit fleksjob kigger vi længere uden for byen; nærmere små landsbyer i oplandet. Pt. bor vi midt i byen; dog i hus med stor have. Vi er begyndt at se frem til at få lidt mere luft under vingerne og vil rigtig gerne have høns, når vi får slået os ned et nyt sted. Så dit indlæg vil klart være et, jeg kommer til at genlæse med stor interesse, når vi når så vidt! :-)

    KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt Lilly, med mere luft omkring Jer - jeg håber at I finder et nyt drømmehjem snart :-) Glad for at du kan bruge indlægget :-)
      Kh
      Mette

      Slet