fredag den 27. november 2015

Genbrug og hvordan vi tænker om det

Jeg udfordrer mig selv på at købe genbrug for tiden. Siden i sommers har jeg, hver gang vi havde behov for noget, ledt efter det brugt. Om det har været en parasol til haven, eller en yogamåtte. Det er lykkedes stort set hver gang. Der er så mange brugte ting til salg, at det sjældent er noget problem. Det handler mest om at ændre mit eget tankemønster til, altid at undersøge om produktet findes brugt.

Senest har jeg købt to porcelæns sæbedispensere, for at undgå at købe de små sæbedispensere i plastik, og løbende at skifte dem ud. En anden ting vi har manglet, er en brødkasse. Den har jeg været på udkig efter i et års tid, og endelig fandt jeg en farvestrålende retro brødkasse, i god stand. Vores køkken er det sted i huset hvor  farverne får frit spil, så der passer den ind. Igen et køb til en forbavsende lav pris.

En tredje ting jeg har været på udkig efter noget tid, er en kontorstol til mit sy hjørne. Jeg har brugt en skammel, men har brug for en stol med rygstøtte. Jeg har kigget brugte kontorstole, og var super heldig at finde en Kevi kontorstol med polstring, til en meget lav pris, da den var lidt i stykker. Stolen var let at reparere og udover at være god at sidde på, så har den også et dejligt retro look :) Til sidst, en Manduka yoga måtte i naturgummi - brugt få gange og til halv pris. Det betyder intet for mig at en anden har brugt den - indtil nu har jeg lånt en yoga måtte af min yogalærer, og den bliver jo også brugt af andre.
Nogle gange ender jeg med at købe nyt, som for eksempel da vi valgte at købe en tørretumbler. Vi endte med at købe en ny tørretumbler med energi-mærke A, da jeg ikke kunne finde en brugt med det energi-mærke.

At købe brugt kan kræve tålmodighed, for det kan tage noget tid før man finder det rigtige. Til gengæld synes jeg der er gode muligheder for at finde gode produkter, til meget små penge. Jeg går ofte efter nogle specifikke mærker, en specifik stil, eller efter at dække et specifikt behov.  Jeg kan rigtig godt lide det, især når jeg finder det helt rigtige, efter at have søgt noget tid. Men det kræver at du ikke står og mangler noget specifikt til en bestemt lejlighed.

Ens behov kan strækkes vidt, oplever jeg. For ja, vi har da manglet en brødkasse længe, og jeg har været lidt træt af den skammel jeg sad og syede på. Så behovet har været der, det har bare ikke været stort nok til, at jeg ville købe nyt. Og heldigvis har jeg da også fundet, det jeg ledte efter. Det er nok også en måde at teste mig selv på, om det jeg leder efter, reelt er et behov, eller om det mere er noget jeg bare har lyst til - fordi jeg tilfældigvis er faldet over et lækkert produkt.

De her tanker om behov og forbrug er en ændring, som hos mig, er kommet henover tid. Efterhånden som jeg selv har ryddet op i vores hus og solgt en masse af vores brugte ting, er jeg blevet mere bevidst om, at overveje hvad der er vores reelle behov. For vi havde mange ting liggende, som vi ikke brugte mere. Nu er jeg så lidt hurtigere til at få sat de ting til salg, som vi ikke bruger mere, for eksempel mange af børnenes ting.
Det er i den process, at jeg selv selv er begyndt at købe mere og mere brugt. Nu tænker jeg meget mere på, at det er et kæmpe stort spild af miljø, ressourcer og materialer, at alle de sofa'er, tallerkner, flyverdragte, lamper osv, risikerer at ende på lossepladsen. Så hvis tingene lever op til mit behov, og er i den rette kvalitet, så køber jeg hellere brugt end nyt.

På min julegaveønskeliste står både nyt og genbrug - jeg er spændt på hvad der ender under juletræet.

Køber du brugt? Hvis du gør, hvad er så din motivation?
Jeg er også nysgerrig på om du kan genkende tankerne om 'behov' versus 'lyst' til et produkt.

8 kommentarer:

  1. Det er inspirerende at læse. Det vil jeg tage til mig med at overveje med flere kategorier om de kan fås brugt. Jeg har købt rigtig rigtig meget på Trendsales af sko og tøj til børnene og jeg selv. Meget mere lækker kvalitet end jeg ellers ville have råd til. Det værdsætter jeg :-) og så er det jo også hyggeligt at shoppe/lede og på den måde fint nok, hvis det ikke er alt for let at finde det, man søger! :-)
    God dag Mette fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Lisbet :-) Ja jeg kan også godt lide at bruge tid på at lede efter det rigtige.
      Jeg har faktisk ikke kigget på meget på Trendsales, det er nok fordi jeg lige nu finder stort set alt det tøj jeg har behov for i genbrugsforretningerne :-)

      Slet
  2. Jeg synes genbrug er genialt - og vi gør også mere og mere i det herhjemme. F.eks har vi fundet bodum tallerkener som supplement til dem vi havde i forvejen og som nu er udgået frem for at finde helt nye, og vi har fundet Holmegaard skibsglas til ekstremt billige penge frem for at gå ud og købe helt nye til mange flere penge (vi slap med 600kr. for hele 62 glas!)og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har købt noget til hjemmet i Bahne eller lign. Jeg ender altid i den lokale lop4400 i stedet og er vildt glad for de små ting der nu pynter fint herhjemme :) Tøj til banditterne køber jeg mest i h&m eller syer selv, så her kan der godt rykkes lidt mere endnu, men vi er på vej :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt at læse at I også har gode erfaringer med genbrug. God idé med tallerkener og glas :-)

      Slet
  3. Ih, en sød brødkasse - genbrug rocks.

    - Anne www.venterpaavin.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg var heller ikke i tvivl om at den skulle med hjem ;-)

      Slet
  4. Det her indlæg havde jeg slet ikke læst - kun set overskriften og tænkt at det måtte jeg lige læse ;-) Nu føler jeg mig helt dum - alle de ting jeg oplistede på IG er jo nærmest det du selv har skrevet her :-) Hihi.
    Det er så rigtigt som du siger at det allerbedste man kan gøre er at rydde op! Rydde op og rydde ud - så bliver man opmærksom på alle de ting man jo ejer i forvejen og opmærksom på hvor mange ting man har anskaffet, som alligevel ikke dækkede et reelt/blivende behov. Måske kunne den akutte efterspørgsel der ledte til købet have været håndteret anderledes og et køb kunne have været undgået. Det er så dejligt at læse om dine overvejelser, de ligger meget i tråd med dem jeg selv har - forskellen er bare at du er mega hardcore god til at efterleve det! Jeg er slet ikke kommet så langt i processen og er stadig alt for let til at fristes til at købe nyt! Hele, hele tiden og så igen! Det er virkelig noget jeg vil blive bedre til ikke at gøre er i 2016. Det starter med materialer til håndarbejde, hvor jeg - som du ved fra Instagram ;-) - foreløbig har meldt mig til at sy 20 ting fra lageret inden jeg køber nyt! Da vi ikke har det store behov for så mange nye ting, kommer der nok til at gå nogle måneder med den udfordring :-) Det har allerede inspireret mig til at få ryddet mere op på mit syværelse og det er altid dejligt.
    Tak for at du gider blogge <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ditte, Tak for din kommentar og tak fordi du læser med <3.
      Jeg tænker at det er forskelligt hvad der motiverer os og dermed også hvordan processen vil være. Og små skridt er bedre end ingenting. Jeg er overbevidst om at dine tanker ændres til handling - nogle gange tager det bare tid. Og hvis oprydning er sådan en lidt stor forhindring, som fylder også rent mentalt, så tager det nok lidt længere tid at komme igang med at klatre over den. Det gjorde det også for mig. Lang tid... ;-)
      Så giv dig selv et klap på skulderen over at du er igang :-)
      Kh
      Mette

      Slet