torsdag den 19. november 2015

Økologiske sofapuder

I sommers udskiftede vi vores lidt for store sofa, med en mindre - og brugt - sofa. Vi var længe trætte af, at den gamle sofa fyldte så meget i stuen og ville hellere have mere luft og gulvplads. Den gamle havde vi kun haft 4 år og det var en dyr sofa, så vi forsøgte virkelig at holde af den.... men det gik ikke... Læren for mig har været, at hvis noget ikke fungerer, og jeg bliver ved med at vende tilbage til det, så må det videre til andre som kan bruge det.

Jeg var ikke interesseret i at købe en ny sofa igen, da jeg tydeligt husker hvor meget den tidligere sofa lugtede som ny... Flere uger med udluftning, mange gange dagligt. Sofaen har uden tvivl været sprøjtet med kemi, for at stoffet var let at rengøre. 

Jeg var så heldig at finde en brugt sofa, under et år gammel, og uden brugsspor. Vi har fra dag ét været virkelig glade for sofaen. Den fylder langt mindre, og sidde pladsen er selvfølgelig mindre, men vi kan alle fire være i den.


Vi ville gerne have et par puder i sofaen, og egentlig synes jeg Hay's puder ville passe rigtig godt. Men jeg ville have en økologisk version, og lavede dem derfor selv.

Når valget er økologisk kan det tage lidt tid at finde alle materialerne. Jeg valgte kapok som pudefyld, og stof til selve puden er ubleget økologisk bomuldslærred (begge dele fra www.vivatex.dk).
Stof til pudebetrækket og monteringsknapper i metal er købt hos engelske www.raystich.co.uk. Det er også bomuldsstof.


Puderne lavede jeg ved at vælge højde x bredde, klippe (eller rive) og sy bomuldslærred sammen og lade et hul på ca 20-25 cm stå åbent. Før jeg fylder puden op med kapok, stryger jeg kanten 1 cm ned i åbningen, hvilket gør det langt lettere at sy sammen efter at puden er fyldt op.


Så er det udenfor og fylde puderne op med det skønne bløde kapok.




Kapok som materiale har jeg skrevet om her ifbm kapok dyner. Som fylde materiale synes jeg også det fungerer godt. Som med meget andet fyld, skal man bruge lidt tid på at få det fordelt godt rundt i puden (eller hvad det nu er du fylder op). Det kan være en fordel at gøre udenfor, da det fnuller en del. Jeg er nok lidt sart, for jeg synes hurtigt at fnuller og støv sætter sig i næsen og irriterer mig (nogle gange i timevis). Jeg har ikke samme oplevelse med kapok - det fnuller mens jeg arbejder med det, men uden at irritere på samme måde som andre materialer. Efter at have vasket hænder og ansigt mærker jeg intet. Jeg tænker, det er fordi det er et naturligt materiale.

Puderne samles med knappenåle og syes. Det kan være lidt svært at få plads, og her er det en fordel at have bukket stoffet om på forhånd.




Og så er puderne klar til pudebetræk.
Pudebetrækket er syet med usynlig lynlås og knapperne er sat på til sidst. Det betyder at knapperne skal tages af hvis betrækket skal vaskes. Men det er en overskuelig opgave at sy knapperne i igen.





Puderne har været i brug nogle måneder og ligesom kapok dynerne, bliver de fyldige efter en kort tur i tørretumbler (+50 grader).

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud Mette, og dejlige tanker du deler med os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Libbie :-) Jeg har lige set din upcycling pude på Instagram, det er så godt set. Den er skøn :-)

      Slet