onsdag den 4. november 2015

Vinterstrik til Maja

Der er noget tilfredsstillende ved at pakke børn ind i varmt tøj, synes jeg. Og det er ekstra dejligt når det er hjemmelavet. Ikke at det hjælper på varmen - men alligevel :-)

I går blev jeg færdig med en vest til Maja. At lære at strikke er også at lære størrelseforholdene mellem garnet og pindstørrelse, og der har jeg stadig en del at lære. Den karry gule vest er mit første forsøg, hvor jeg ikke bare har fulgt en opskrift (hvilket også kan være en udfordring i sig selv :-).

Jeg ønskede at strikke en vest i enkelttråd Engleuld, og måtte derfor justere en del i opslaget af masker på opskriften (Eriks vest fra g-uld). Det er gået fint og jeg er glad for resultatet. Jeg måtte dog trevle den nederste rib op, fordi den bøjede opad. Jeg gik derfor over på en pind et halvt nr mindre, og nu sidder dem meget pænere. En anden læring er, at jeg fik slået for mange masker op under armene, så den buler lidt ud der. Det betyder ikke noget for brugen, bare en husker til mig selv.




Nu har hun 4 hjemmestrik til vinteren:
Den grønne er strikket af min mor sidste år, og den kan hun heldigvis stadig passe.
Den blå har jeg selv strikket og den er til de kolde dage, med dobbelt tråd.
Den røde er strikket af min mor, i enkelt tråd og med det fine blad mønster. Den bliver brugt dagligt.
Den karrygule vest er strikket af mig, og i enkelt tråd, og er allerede i brug.






2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak :-) Jeg synes mønstret er så fint, det er også allerede i brug igen :-)

      Slet