onsdag den 13. januar 2016

Genbrugs julegaver

Ja, tiden flyver afsted, og vi havde en alt for hyggelig juleferie, så der blev slet ikke blogget.

Jeg havde flere genbrugsting på min ønskeliste, blandt andet en brugt cykel. Da jeg boede i byen kunne jeg slet ikke forestille mig et liv uden cykel. Men i hus, med langt til job - og tilmed to jobs i hver sin retning, ja, så har vi levet med to biler i flere år. Nu har vi én bil, og jeg tror det ville være svært at klare sig uden. Det ville ikke være umuligt. Men det har vi ikke lyst til.
Jeg savner at cykle, og synes det er lidt fjollet at starte bilen for en tur på ca 5 minutter, så derfor har jeg igennem efteråret holdt øje med brugte cykler. Da jeg ikke lige fandt det jeg søgte, kom den på ønskelisten. Jeg var lidt spændt på om min mand ville tage udfordringen op. Det gjorde han heldigvis, og jeg fik den, for mig, perfekte brugte cykel.


Til børnene købte vi også brugte ting: børnebøger, et spil, og en stor æske LEGO. Jeg faldt dog lidt i "fælden" at fordi det er så billigt at købe brugt, så endte jeg med at købe flere gaver til børnene, end jeg nok ellers ville have gjort. Gaverne er alt sammen noget de bruger og er glade for. Så det ligger jeg ikke søvnløs over, og må bare konstatere at jeg lige snublede lidt der. Nu har jeg så skrevet det her, og husker det, naturligvis, til næste gang :-)


Jeg er nysgerrig på om du kunne finde på at ønske dig noget brugt? Det er første gang jeg gør det, og tanken har jeg ikke haft tidligere.

7 kommentarer:

  1. Jeg skrev jo på ønskeseddlen at min yoga-måtte gerne være brugt. Men min far valgte den lette løsning og købte den jeg havde linket til... Den var også både i naturgummi og det hele, så tror at han så mit genbrugs ønske lidt som om jeg troede at en yoga-måtte til 450 var for dyrt eller noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Johanne. Han har jo uden tvivl ment det godt, og gerne villet give dig det bedste :-) Jeg tror der er lidt vej, før vi kommer dertil, hvor det er mere almindeligt at give brugte gaver - og jeg kan da også mærke at jeg selv har lidt af en barriere hvis det for eksempel var en gave til et andet voksent menneske. Fordi jeg nok ville føle at jeg gav en "billig" gave... Det er sådan lidt ambivalent. Selv er jeg jo enormt begejstret for at købe brugt og gør det ofte. Så jeg håber måske egentlig bare at andre også får øjnene op for alle de fordele jeg synes der er, ved at jeg fortæller om mine egne genbrugskøb.
      Her til jul måtte jeg specifikt forklare at det altså var en brugt termokande, jeg ønskede mig, og ikke en ny - og den fik jeg så ikke (men købte den selv efterfølgende, brugt :)

      Slet
  2. Skøn cykel :-) Jeg fik faktisk en brugt cykel i fødselsdagsgave sidste år af min mand. Jeg elsker når jeg kan få præcis det jeg leder efter brugt, ofte til under halv pris. På fredag fylder Hilde 2, og så skal hun have en skøn Rosalina dukkeseng, brugt :-) Tidligere år har drengene både fået flot parkeringshus og en ordentlig håndfuld Ninja Turtles. Aslak på 8 er faktisk begyndt at efterspørge DBA når han skal købe noget for sine sparepenge, han har luret at han kan få meget mere for pengene der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og jeg er helt enig, jeg oplever jo også ofte at finde ting som er brugt ganske lidt, til under halv pris. Min cykel er ikke engang et år gammel og den var også til halv pris. Min dreng på 8 år er også helt med på at tøj, sko og noget legetøj er brugt.

      Slet
  3. Jeg ønskede mig en helt bestemt læder 70'er taske, som jeg vidste min mor havde stående derhjemme, men den ville hun ikke give i julegave, så jeg fik den en måned før og fik så en ny gave i julegave, hmmm... det var jo ikke planen, men jeg tror simpelthen ikke at hun forstod hvor stor en værdi den taske havde for mig, og at den havde været fantastisk at få i julegave. Selv har jeg endnu ikke haft givet brugte julegaver, men overvejede det faktisk meget til banditterne denne gang, og tror godt de kunne snige sig ind næste jul :)

    Fin cykel du har fået og I har givet børnene.

    Følger du forresten bloggen http://mituendeligehjem.com/ ? Hun skriver rigtig meget om netop genbrugsgaver og gør næsten udelukkende i brugte gaver selv - meget beundringsværdigt, synes jeg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. He, he - det er lidt sjovt at din historie med 70'er lædertasken, minder lidt om Johannes længere oppe. Og jeg kan så godt følge dig :-) De vil os helt sikkert det bedste, og tankegangen om at brugt kan være lige så godt - eller endnu bedre end nyt - tager nok lidt tid at bundfælle sig. Jeg oplever at min svigermor er begyndt at købe lidt genbrug, og det har jeg ikke oplevet tidligere. Det er jo skønt :-)

      Et fif til brugte julegaver til børnene (og andre) er at gå tidligt igang, for det kan godt tage lidt tid, at finde det rigtige. Til gengæld lykkedes som regel, hvis man er tålmodig :-)
      Tak for info om bloggen, den kigger jeg på

      Slet
  4. Jeg har af flere omgange forsøgt at ønske mig brugt/genbrug. Det lykkedes ret godt til min 30 års fødselsdag, hvor jeg ønskede mig vaser fra 50-60'erne og lerfade, begge dele er selvfølgelig også svære at finde fra ny :-) Men jeg tror også det handler meget om en kulturændring hos mange af os, for at "forstå" at gaver fra genbrug er lige så gode gaver, som dem fra ny (måske endda bedre)

    SvarSlet