søndag den 3. januar 2016

Hverdag igen - og noget om mad planer

I morgen begynder hverdagen igen og hos os er dagen blandt andet gået med oprydning, at tage julepynt af juletræet, rengøring, mad plan og indkøb.

At lave mad plan er noget jeg gør i perioder, - og i perioder bliver det bare ikke til noget...


I dag kneb det lidt med motivationen, så jeg havde lige brug for at opsummere for mig selv, alle fordelene ved mad planer. Nu får I dem også:

  • En mad plan betyder mindre mad spild (eller intet mad spild). Vi har som regel en reste-dag, eller laver mad som varer to dage
  • En mad plan og deraf afledte indkøbsliste, betyder langt færre, hvis overhovedet nogen, impulskøb
  • En mad plan betyder færre ture til supermarkedet, hvilket sparer både benzin og tid brugt til at handle
  • Og sidst, men også vigtigt, giver en mad plan mentalt ro på mad siden, for en hel uge ad gangen. 



Derudover er jeg begyndt at printe en stak af vores uge planer, så jeg altid har en ny klar i køkkenskuffen. Så er dét heller ingen undskyldning. Når ugen er gået, bruger jeg bagsiden til at skrive næste uges indkøbsliste - så bliver papiret brugt på begge sider. Lidt nørd'et, og jeg føler mig lidt som Laura fra Matador, - uden at det vel egentlig behøver, at være så dårligt :-) Det kommer nok bare af, at fokus på at spare på ressourcerne og bruge tingene op, smitter af på mange af de små vaner i hverdagen.

Når jeg har behov for ny inspirationen til mad, så går jeg enten tilbage i nogle af vores kogebøger og finder gamle yndlingsretter, eller prøver nogle nye. Nogle gange tager jeg en tur på biblioteket og låner et par nye kogebøger. Ofte finder jeg også inspiration på mad blogs, i øjeblikket bruger jeg ofte www.madforlivet.com og www.vanloeseblues.blogspot.dk

Mon du har andre gode erfaringer med hvorfor mad plan er godt, eller en anden god måde at holde styr på ugens mad på?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar