mandag den 22. februar 2016

Have planer

Haven i år
Vi er i fuld gang med at planlægge hvad der skal ske i vores have i år. Haven er knap 1200 kvm stor, og da vi flyttede ind for 10 år siden trængte både hus og have til en kærlig hånd. Store dele af haven var groet helt til og bestod af selvplantede høje træer og tæt krat.

Efterhånden fik vi mere styr på det, men indimellem har det føltes som om haven kun var hårdt arbejde - og det kan man godt køre lidt træt i... Heldigvis oprettede vi for ca 4 år siden højbede til køkkenhave, sidste år fik vi høns, og vi købte en brugt robot plæneklipper. De mange kvadratmeter græsplæne tog alt for lang tid at holde, og vi ville gerne bruge de timer på at nyde haven og børnene i stedet.. De tre ting har været væsentlige i, at haven nu i langt højere grad også er nydelse. Der er stadig meget arbejde, men det er sjovt arbejde. En væsentlig forskel.

Køkkenhaven har indtil nu, ikke være den store succes. Jeg kommer altid for sent i gang og jorden er nok ikke den bedste til at dyrke grøntsager i. I år bliver det anderledes! Jeg har skaffet nogle gode bøger og er igang med at planlægge hvad der skal ske. Frø er sat til spiring. Et første vigtigt skridt.


Permakultur
De seneste 4-5 måneder er jeg stødt på ordet "permakultur" ganske ofte og synes det er et spændende emne. Permakultur handler uden tvivl om mange ting - jeg er stadig i gang med at sætte mig ind i det. Men kort fortalt dyrker man jorden i etager, med træer øverst, buske i midten og flerårige grøntsager eller spiselige blomster, i nederste lag. Tankegangen går meget på at udnytte naturens ressourcer og få mest muligt udbytte, med mindst muligt arbejde. Jeg er flere steder stødt på fortællinger om hvordan en permakultur tilgang har ændret levevilkårene for mennesker rundt omkring i verden, og synes det er en enormt inspirerende tankegang.

Lige nu er vores tanker at oprette et permakultur bed i haven. Hvor og hvordan ved vi ikke helt endnu, vi skal vide mere om det, og måske bruge det første år på at forbedre jorden. Men tankerne spirer.. :)

Drivhus
I år får jeg opfyldt en drøm - et drivhus. Det har stået på min ønske liste i flere år, men andre ting har fyldt tiden. I år bliver det! :-) Drivhuset er købt brugt (naturligvis ;-) og vi hentede det en stormfuld og isnende kold januardag. Det tager ca fire timer at skille sådan et drivhus ad, og vi var iskolde, men glade.

Drivhuset er 12 kvm - det er stort, og skal stå i en del af det sidste kratområde, vi har tilbage i haven. Jeg nåede ikke at få taget et billede før vi fjernede krattet, men der er stadig nogle træer og stubbe som skal fjernes. Det arbejde håber vi snart kan gå igang, og hvis vi er heldige kan påskedagene bruges til at rejse drivhuset.

Så nu må foråret godt komme! :-)

Husk at Sustain Daily går i luften den 1. marts, på årets første forårsdag. Du kan allerede nu skrive dig op til nyhedsbrevet på www.sustaindaily.dk.

Bloggen her flyttes i løbet af marts måned over i Sustain Daily's blogger fællesskab, og jeg glæder mig rigtig meget til at dele fællesskab med de sejeste kvinder.




5 kommentarer:

  1. Åh det ser spændende ud. Vi er også i fuld gang med planlægningen!

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  2. Glæder mig til at følge dine haveplaner. Jeg kom også til at tænke på, om du kender disse to blogge: https://projecthandmade2014.wordpress.com/
    http://bedremode.nu/
    Kh. Bella

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bella, Jeg glæder mig sådan til at komme igang i haven :-) Ja, jeg kender begge blogs og har fulgt dem noget tid - de er begge med i Sustain Daily, hvor bloggen her også snart flytter over. Der er masser af inspiration til bæredygtig hverdag og livsstil :-)
      Kh
      Mette

      Slet
    2. Hej Mette.
      Tak for dit svar. Dit fokus på bæredygtighed generelt, og tøj i særdeleshed, har virkelig sat nogle tanker i gang hos mig. Jeg glæder mig derfor også til fortsat at følge din blog :-) Kh. Bella

      Slet
    3. Det gør mig rigtig glad at læse Bella, dejligt at du bliver inspireret :-)
      Kh,
      Mette

      Slet