mandag den 15. februar 2016

Mere oprydning og børne bukser

Jeg er igang med en større oprydning i sy værelset - mest af alt det stof jeg gennem nogle år har samlet sammen... Det seneste 1 1/2 år har jeg kun købt stof til et specifikt formål og i den tid er stof lageret ikke vokset. Men jeg må også erkende at der stadig er meget stof i skabene... Det kan være rigtig fint, for eksempel nu, hvor jeg kan sy en del forårs og sommer bukser til Maja. Men der er også ulemper - for mig - ved at have så stort et lager. Fordi der vil være stof, jeg aldrig får brugt, og det er ærgerligt. Og det forstyrrer mig lidt, at have så meget stof liggende - fordi jeg altid synes at jeg bør bruge det jeg har... Så mit mål er at få lageret ned på et niveau, hvor der bare ligger stof til et par sy projekter.

I denne omgang har jeg sorteret alt stof, og givet en sæk - ja, en helt sæk.. - stof til Nørklerne hos Røde Kors.

En bunke stof er hentet frem til forårs og sommer bukser til Maja. Jeg har også lavet en stak af gammelt stof, som jeg bruger til at teste mønstre af med - det er meget rart, at lave en hurtig test i stof, især når flere mønstre kombineres.

Jeg havde kigget lidt efter et nyt buksemønster, men besluttede at forsøge at bruge noget af det jeg allerede har. I fredags lavede jeg en test af et mønster som er kombineret af to mønstre: et fra en japansk sybog og elastikbukserne fra Elsebeth Gynthers mønsterbog.


Test bukserne passede fint, der var ganske få justeringer, og de første forårs bukser er nu færdige. De har lommer både foran og bagpå, det er måske lidt svært at se i det mønstrede stof. Dog kommer jeg til at undlade baglommerne fremadrettet, for de sidder meget langt nede, nærmest nede på lårene. Dejligt at have et godt buksemønster, som kan holde nogle år - med lidt forlængelse, kan det også bruges til 5 år.
Og rart at gøre et indhug i stof bunken, som nu er lidt mindre :)






4 kommentarer:

  1. Super sejt med oprydningen - jeg hqr også alt for meget til at ligge og har derfor startet købestop. Men det er da en super ide at bruge en del af stoffet til prøvesyninger! Har især noget ældre sengetøj, som jeg engang havde planer for, men som næppe kommer til at blive realiseret. Så det er oplagt at finde nye anvendelsesområder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig også sengetøj jeg bruger til test syning :-)

      Slet
  2. Så fine :) Og skønt med oprydning! Jeg har også kigget mit stof igennem for nyligt og besluttet mig for nye projekter ud af en række stoffer, der ellers lå til andre ideer som tiden er rendt fra. Mit lager er ellers ikke stort, da jeg altid primært har indkøbt til specifikke formål, men ikke alle er blevet ført ud i livet. Så dejligt nu at have et overblik :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig dejligt at have et overblik, og ikke bare føle at der ligger en masse og venter - det er jo en hobby og skulle gerne være en fornøjelse! :-D

      Slet