tirsdag den 9. februar 2016

Opbevaring i genbrugsglas

Der er genbrugsglas alle vegne lige nu, synes jeg. Især på instagram støder jeg på dem hele tiden. Længe har jeg gemt glas i skabe, med tanken om at dem kan jeg bruge til opbevaring. Det blev bare ikke rigtig til noget, fordi mange af etiketterne sad så godt fast, at jeg lidt opgav at få dem af... Nogle glas er blevet brugt til opbevaring af nødder osv, i køkkenskufferne, men med en halvt afpillet etiket på.. knap så smart, ser det ud...

I weekenden sorterede jeg et par skabe i bryggerset, og så dukkede glassene op. Ved en hurtig søgning på nettet fandt jeg en tålelig og ret enkel måde at få etiketter og lim af med: madolie.
Jeg bruger rapsolie og smører det på etiket/lim med fingeren og lad det sidde et par minutter. Sæbe og børste, mere olie, pause, sæbe og børste. Nogle glas har genstridig lim, og skal have mange omgange.

Især nogle 1 liters glas, som jeg har en del stående af, og rigtig gerne vil bruge.
Jeg kan dog mærke at min (tålmodigheds)kvote er to af den slags glas om ugen, så det må komme efterhånden.

De første to 1 liters glas er brugt til at brygge min første omgang vandkefir. Efterfølgende kom de på lidt mindre glas og fik tilført et par hindbær. Det smager rigtig godt, og børnene var også glade for den friske drik.

Nu er næste omgang vandkefir sat over.


Hvis du er interesseret i at komme igang med vandkefir, eller andet fermentering, så findes der flere hjemmesider (www.altomfermentering.dk), bøger og kurser om det. Jeg er medlem af en gruppe på facebook, - Kefir og Kombucha DK.

Og så lige et kig ind i et bryggersskab med rene glas, klar til brug :-)



I sy værelset er genbrugsglas også kommet i brug. 


2 kommentarer:

  1. Der er også mange der drikker kaffe af dem....(!) Den idé har jeg ikke helt fattet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og drinks, har jeg også set :-) Mon ikke kaffe drikkerne gør det for at undgå engangs kaffe krus.. :-)

      Slet