søndag den 3. april 2016

Fermentering

I denne uge har jeg været på fermenteringsworkshop hos SLOW. Det her er et sponsoreret indlæg, tak til SLOW for en spændende formiddag i fantastiske omgivelser.



Det er ærgerligt at duften ikke kan fanges med et kamera, - for udover de flotte billeder Johanne (www.bedremode.nu) tog, så duftede der helt fantastisk!

Signe og Marie, som er kvinderne bag SLOW, fortalte om principperne bag fermentering, og vi fik alle selv fingrene i grøntsagerne, da vi lavede vores eget lille glas fermenterede grøntsager.








Jeg har længe haft lyst til at forsøge mig med fermentering, og har også et enkelt forsøg med et glas klassisk sauerkraut bag mig. Efter workshoppen har jeg lavet et par glas med rødkål og forskellige krydderier, som jeg nu spændt venter på at kunne smage.

Der er flere grunde til at fermentering tiltaler mig:
  • Det er en god måde at spise årstidens grøntsager (og det forsøger vi), med større variation og smagsnuancer. 
  • Fermentering gør det muligt at lagre dine grøntsager (hvis du skulle være så heldig at være i stand til at dyrke flere grøntsager, end du kan nå at spise..)
  • Fermenterede grøntsager indeholder mælkesyrebakterier, som dannes under fermenteringsprocessen, og de er gode for vores tarmsystem. 
Der sker en del forskning i tarmens bakterier i disse år, og jeg følger i øjeblikket en række forelæsninger på folkeuniversitet om emnet, samt læser om det. Bogen "Tarme med Charme" er vist efterhånden kendt af mange, og den kan virkelig anbefales for en lettilgængelig og humoristisk indføring i emnet. 




2 kommentarer:

  1. Hvor sejt, at du går til forelæsninger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig spændende forelæsninger, og desværre snart slut... Tarme er det nye sort ;-))

      Slet