onsdag den 6. april 2016

Genbrug som er værd at vente længe på

Oprydningen fortsætter herhjemme, i øjeblikket er det bogreolerne der tyndes ud i. Noget bliver givet videre til genbrug, noget bliver solgt, og en masse pakket sammen til loppemarked i maj. Der kommer også et par "nye" genbrugs køb ind i huset og det er ikke fordi I skal se hvert enkelt køb, - men for et par måneder siden fandt jeg noget, jeg har søgt efter i et år.

Vores dejlige Y stole, som vi har haft i over 10 år, har længe trængt til hynder. Vi har brugt dem i alle årene uden hynder, men de er blevet lidt hårde at sidde i (eller måske er vi bare blevet ældre ;-)

Jeg har overvejet selv at sy eller hækle, men synes det er for besværligt, og ville være ærgerlig over et resultat, som ikke var godt.

Allerhelst ville jeg have læder hynder, fordi de holder stort set evigt, er lette at tørre af, og ikke samler en masse støv. Med børn i huset, skal hynderne kunne klare lidt af hvert ;-) Men, jeg ville ikke købe chrom garvede læder hynder - især ikke efter at have set filmen The True Cost, som jeg har omtalt tidligere - for den viser nogle forfærdelige konsekvenser ved chrom garvning. I de forretninger hvor jeg har forhørt mig efter naturligt garvet læder hynder, har jeg mødt en lettere overbærende/belærende mine, og det har jeg ikke gidet bruge min tid og energi på.

Derfor har jeg søgt længe efter brugte læder hynder og fandt dem endelig på dba. Når jeg vælger læder og køber det brugt, så ved jeg naturligvis ikke om læderet er chrom garvet. Det er de jo nok, men jeg har i hvert fald ikke skabt en ny efterspørgsel og forurening, ved køb af brugt.

Hynderne befandt sig i Nordjylland hos en dame, med hvem jeg havde den fineste kommunikation og handel. Hun var glad for at komme af med dem, og jeg var super glad over endelig at have fundet det jeg søgte.






4 kommentarer:

  1. Søde Mette-dame, jeg har SÅ STOR respekt for det, du har gang i - din indstilling og det du praktiserer! Det er skønt at se, at du har tænkt på det hele i din indkøbs- og genbrugsproces; du er en fantastisk miljøvenlig forbruger - hvorfor er der ikke flere som dig derude? Tænk sig en verden, vi kunne leve i....Aaaah! Og det fede ved dig er også, at du DELER og INSPIRERER via din blog. Tak for det.

    Ja, der er mange, som kan finde på at rynke på næsen og rulle med øjnene, hvis man beder om noget lidt 'usædvanligt' som forbruger... Vi sværger også til Pololo-futter (Bettefisen har sit 3. par nu), som er produceret i Tyskland og også helt fri for krom og andre skadelige stoffer. Jeg erkender dog blankt, at jeg godt kan give den en ekstra skalle i form af fx sko til os voksne...det er på listen fremover! ;-)

    Fed løsning du endte med mht. dine puder og stole - glæder mig meget at du endelig fik fat i de ønskede genbrugsvarer.

    KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lilly for en din kommentar :-)) Det er dejligt at kunne inspirere, egentlig forsøger jeg jo bare at beskrive vores egen proces, hvor vi efterhånden bliver opmærksom på alle de små ting vi kan ændre i hverdagen og vores forbrug.

      Slet
  2. Y-stolen er vidunderlig, og er ikke blevet mindre smuk af dit hynde-kup. Glæder mig på dine vegne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Vi er så glade for vores Y-stole, de er bestemt investeringen værd for os. Stole for livet :-)

      Slet