onsdag den 27. april 2016

Karklude, vasketøj og nye vaner


Den seneste tid har jeg strikket karklude - det virker som om de strikkede og hæklede karklude pibler frem alle steder, og det er dejligt at se. Jeg synes fordelene ved hjemmelavede karklude er at:
 - de holder i årevis
 - de er flotte og farverige - og de kan jo udformes lige præcis som du selv ønsker
 - jeg får brugt mine rester af bomuldgarn
 - vi undgår den microplast som er i de blå/gule/lyserøde karklude

For to år siden hæklede jeg en stor stak karklude, og de er alle stadig i brug. Det tager noget tid at få opbygget et godt lager af hjemmestrikkede eller hæklede karklude, så det er godt de holder i årevis. Denne gang har jeg behov for at få flere karklude, fordi antallet ikke rigtig stemmer med antallet af viskestykker, og for at få fyldt vaskemaskinen helt op, når jeg vasker.

Vasketøjs rutiner
Der er nemlig en ting jeg blev opmærksom på i påskeferien, mens jeg læste bogen Nøjsom af Trine Baadsgaard, og gennemgik vores egne rutiner i huset. Vi kan blive bedre til at få fyldt vaskemaskinen helt op...

Indtil nu har jeg, lidt ubevidst, fyldt maskinen op indtil jeg kunne have cirka en åben hånd på højkant i tomrummet over tøjet. En hurtig søgning på emnet viser, at det er en fremgangsmåde som (stadig) er udbredt. Måske er det også sådan du har lært at vaske tøj?

Men faktisk skriver Energistyrelsen at "maskinen er passende fyldt, når du uden at presse tøjet sammen kan have din knyttede næve i tomrummet over tøjet". Nu er det ikke fordi jeg måler sådan noget på hverken cm eller mm - men forskellen på en åben hånd på højkant og en knyttet hånd, betyder mere tøj i maskinen, og færre vaske. Det sparer både vand og el. Og tid til at vaske tøj (hurra).

For os har det betydet, at vaskerutinerne har ændret sig lidt. For eksempel hjælper de karklude jeg strikker i øjeblikket på, at maskinen bliver fyldt helt op, når jeg vasker viskestykker og karklude. For det kræver jo, at der er nok til at fylde maskinen.

En ting vi allerede har ændret, er at vaske vores tøj mindre - ved simpelthen at blive endnu bedre til at lufte det efter brug. Du kan læse mere om det og andre gode råd om vasketøj i den her artikel fra Sustain Daily.

Ny vaskemaskine?
Al snakken og interessen for vasketøjet, fik os også til at kigge nærmere på vores vaskemaskine. Både vores vand- og elforbrug har været stabilt hen over årene, og jeg har egentlig ikke skænket det mange tanker. Men et fald i vores elforbrug sidste år, efter udskiftning af et gammelt køleskab og en opvaskemaskine som var gået i stykker, har skærpet interessen for, hvor meget vi kan påvirke forbruget.

Vores nuværende vaskemaskine er en ældre model, som var brugt da vi overtog den. Vi ved hverken hvor gammel den er eller kender ikke til dens vand- og elforbrug. Den er ikke i stykker (endnu), og selvom jeg er imod at udskifte noget som ikke er i stykker, overvejer vi alligevel at skifte til en ny. De nye maskiner kan vaske ned til 20 grader, og har nogle meget korte vaskeprogrammer, hvilket giver mening da vores tøj sjældent er så beskidt. Så vi skal lige have regnet lidt på vandforbrug og besluttet os.

At få øje på mulighederne
Endnu engang synes jeg det er sjovt med alle de små ting som kan ændres i hverdagen, - hvis bare jeg lige "får øje" på dem. Jo mere jeg kigger efter, jo mere og flere ting kan jeg ændre, uden at det på nogen måde begrænser mig.

Har du opdaget en vane for nylig, som du har ændret i en mere grøn retning?


Hvis du gerne selv vil strikke karklude, findes der mange opskrifter. Jeg har både hæklede karklude af dobbelt bomuldsgarn, og de seneste er strikket efter den her opskrift. I øvrigt er det en fordel at lægge karkluden i blød i koldt vand et døgns tid, og derefter vaske den ved 60 grader. Det øger karkludens sugeevne. Rådet er fra bloggen www.tusindfryd-blog.blogspot.dk
Hvis du ikke selv har lyst til at strikke eller hækle karklude, har jeg set flere som laver karklude af gamle håndklæder. På facebook er jeg stødt på en gruppe, hvor der sælges hjemmestrikkede og hæklede karklude, og hvor overskuddet går til gode formål.

1 kommentar: